veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen esitteli ”päästödieselien” korjaustoimenpiteet

7.12.2015

Volkswagen-moottorien päästöskandaalin ratkaisu lähestyy. Jättikonserni on esitellyt Saksan viranomaiselle (KBA = Kraftfahrt-Bundesamt) 1,6- ja 2,0-litraisten, koodinimellä EA 189 tunnetuille dieselmoottoreille tarpeelliset korjaustoimenpiteet. KBA on tarkistanut ja vahvistanut ne, mikä mahdollistaa korjausprosessin käynnistämisen. Malliston pienimmän, 1,2-litraisen dieselmoottorin mahdollisesti tarvitsemista muutoksista raportoidaan myöhemmin. Tässä vaiheessa ei kerrottu päästömääräyksiä kiertäviä bensiinimoottoreita koskevista toimista.

Volkswagen kertoo, että 1,6-litraiseen dieselmoottoriin asennetaan ilmanvirtausohjain, joka parantaa ilmamassamittarin mittaustarkkuutta ja osaltaan vaikuttaa mahdollisimman ihanteellisen palamisen saavuttamiseen. Lisäksi moottorin ohjelmisto päivitetään.

Volkswagen-autoilijan kannalta tärkeä tieto on toimenpiteeseen korjaamolla kuluva aika, joka näillä näkymin jää alle yhden tunnin. Kaksilitraiset dieselmoottorit selviävät pelkällä puolisen tuntia kestävällä ohjelmistopäivityksellä.

Muutosten tarkoitus on Volkswagenin mukaan päästöjen saattaminen vaatimukset täyttäviksi ilman tehon, kulutuksen tai ajokäyttäytymisen muutoksia. Ennen em. tavoitteiden saavuttamisen lopullista vahvistamista jokaisen mallivaihtoehdon lukemat ja ominaisuudet on kuitenkin vielä mitattava ja tarkistettava.

Urakka alkaa takaisinkutsukampanjan käynnistämisellä vuoden 2016 tammikuussa. Kampanja kestänee koko vuoden. Volkswagen ottaa yhteyttä jokaiseen ko. kampanjan piiriin kuuluvaan asiakkaaseensa varmistaakseen toimenpiteestä johtuvien haittojen pysyvän mahdollisimman pieninä. Kaikille asiakkaille tarjotaan sopiva liikkumisvaihtoehto maksutta.

Volkswagen-konsernin asiakkaat voivat halutessaan selvittää autonsa rekisteri- tai alustanumeron perusteella osoitteesta www.volkswagen.fi, tarvitseeko hänen autonsa mainittuja korjaustoimenpiteitä. Myös Volkswagen-konsernin muut merkit - Audi, Seat ja Skoda - toimivat em. tavoin, samoin Volkswagen-hyötyautot. Lisää tietoa saa Audin ja Seatin ja Skodan -sivuilta. 

Volkswagen-konserni korostaa sitä, että korjaukseen kutsuttavat autot ovat edelleen teknisesti turvallisia ja niillä voi ajaa täysin normaalisti myös ennen em. toimenpiteitä.

*****

Tähän asti hyvämaineisena pidetyn Volkswagen-konsernin jättimunaus on hämmentänyt autokansan perusteellisesti. Vaikka ilmenneet päästöhuijaukset eivät vaikuta auton käyttöön, asiaintila pistää ajattelemaan. Huijauksessa ovat mukana kaikki neljä konsernin perheautomerkkiä: Audi, Seat, Skoda ja Volkswagen.

Manipuloinnin laajuus on lopultakin selviämässä kaikkien em. automerkkien edustajien tunnustettua tosiasiat. Siitä kertominen on kuitenkin ottanut todella koville. Esimerkiksi Audi joutui nöyrtymään vasta hiljakkoin. Pitkään tietoa vuoti julkisuuteen ainoastaan tipoittain, kunnes vaihtoehtoja ei enää ollut. Jälkeenpäin ajatellen oikeiden tietojen julkistaminen kertarysäyksellä olisi ollut parempi ratkaisu. Nyt on miljardien eurojen lisäksi palanut myös yhtiön maine.

Volkswagen-konserni on lopulta päättänyt ottaa lusikan kauniiseen käteen ja pelastaa, mitä pelastettavissa on. Totta kai ilmaan jää leijumaan kysymys: Miksi? Kaikille olisi pitänyt olla selvää, että moinen kuvio paljastuu ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti Volkswagenin menettely ei ole autoalalla ainoastaan jäävuoren huippu? Oli miten oli, niin kansanauto on saanut valitettavan tahran maineeseensa, jonka palauttaminen vie melkoisesti aikaa.

Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti