veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Tunnetko matkustajan oikeudet Euroopassa?

Tunnetko matkustajan oikeudet Euroopassa?
12.2.2016

Jos matkalla sattuu vastoinkäymisiä, kuluttajansuoja turvaa oikeuksiasi. Mitkä turvaa koskevat uskomukset ovat totta, mitkä tarua? Testaa tietosi.

Matkalaukku Kuva iStockphoto.com

Lennon viivästyessä lentoyhtiön on tarjottava ilmaiseksi hotellimajoitus, jos yöpyminen on välttämätöntä.

Totta. Jos sinun on yövyttävä odottaessasi lennon lähtöä, lentoyhtiön on tarjottava majoitus. Lentoyhtiön tulee järjestää myös lentoaseman ja majoituspaikan väliset kuljetukset.  

Vuosia vanha matkalaukku katosi lennolla. Lentoyhtiön on korvattava uuden laukun hinta.

Tarua. Lentoyhtiö on kyllä vastuussa kirjatun matkatavaran katoamisesta, jos laukkusi katoaa ilmakuljetuksen aikana tai ollessaan muuten lentoyhtiön hallussa. Et kuitenkaan saa käytetyistä tavaroista hankintahinnan tai uuden tuotteen hinnan suuruista korvausta. Korvauksessa huomioidaan saamasi käyttöhyöty ja käytetyn tavaran arvonalennus. 

Meno-paluulentolipusta voi käyttää vain paluuosuuden.

Tarua. Pääsääntöisesti kaikkien lentoyhtiöiden sopimusehdoissa todetaan, että lentolippu on käytettävä kokonaan ja lippuun merkityssä järjestyksessä. Ellet ilmaannu menolennolle, voi lentoyhtiö peruuttaa jatkoyhteys- ja paluulentojesi varaukset. Tanskassa lentoyhtiö ei kuitenkaan saa automaattisesti peruuttaa paluulentoa, ellei menolentoa ole käytetty. 

Verkossa tehdyt hotellihuonevaraukset voi peruuttaa milloin tahansa ja ilman kustannuksia.

Tarua. Huonevarauksen peruuttaminen maksutta ei ole itsestäänselvyys. Peruutusehdot vaihtelevat eri hotelleissa, joten ehdot pitää lukea huolellisesti. Ehdoissa kerrotaan, onko varaus peruttavissa ja peritäänkö peruutusmaksua. Hotelleilla on usein ehtoja myös sen varalta, että lähdet ennen sovittua ajankohtaa. Voit esimerkiksi joutua maksamaan myös käyttämättä jääneen ajan, ellei huonettasi saada myytyä edelleen.

Varasin verkossa eurooppalaiselta välityspalvelulta hotellihuoneen Thaimaasta. Huoneessa ei ollutkaan tilaamaani parveketta. Välittäjän pitää maksaa minulle korvaus.

Tarua. Välittäjä on vastuussa vain tarjoamastaan varaus- ja maksunvälityspalvelusta. Thaimaassa tarjotusta hotellipalvelusta vastaa hotelli. Eräissä tapauksissa välityspalvelut saattavat korvata hotellihuoneessa olevia puutteita, mutta vain, jos ne ovat näin nimenomaisesti sopimusehdoissaan todenneet. 

Matkatoimisto teki konkurssin ja valmismatka on peruttu. Luottokortilla maksetun matkan hinnanpalautusta voi vaatia luotonantajalta.

Totta. Konkurssitilanteessa voit hakea takaisin matkan hintaa kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta. Matkustamista koskevat laskut kannattaa aina maksaa luottokortilla. Se suojaa rahojasi myös silloin, kun yritys toimii epärehellisesti myymällä olemattomia matkoja. Kannattaa muistaa, että valmismatkanjärjestäjällä on myös velvollisuus asettaa vakuus maksukyvyttömyyden varalle. 

Valmismatkan puutteista täytyy valittaa heti paikan päällä.

Totta. Valitus puutteista on tehtävä mahdollisimman pian, jotta matkanjärjestäjä voi yrittää korjata epäkohdan. Jos teet matkan jälkeen valituksen puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, ei oikeutta hinnanalennukseen pääsääntöisesti ole. 

Lomaosaketta koskevan sopimuksen voi aina peruuttaa.

Tarua. Kaikki lomaosaketta koskevat sopimukset eivät ole peruutettavissa 14 vuorokauden sisällä. Peruutusoikeus koskee vain yli vuoden kestävää sopimusta tai sopimusta, joka on syntynyt siten, että myyjän edustaja on houkutellut sinut kadulta esittelyyn. Lomatuotteesta eroon pääseminen myymällä voi olla vaikeaa ja usein kannattaa varautua huomattavaan myyntitappioon. 

Autonvuokrauksessa ei koskaan veloiteta siitä, että auton jättää muualle kuin lähtöpaikkaan.

Tarua. On yleistä, että yhdensuuntaisista vuokrauksista peritään jättömaksu. Vuokrasopimusta allekirjoitettaessa kannattaa kiinnittää huomiota mahdollisiin toimitus- ja palvelumaksuihin. 

Kun laivayhtiö on perunut lähdön satamasta, on sen järjestettävä matkustajalle uusi kuljetus ilman lisäkuluja.

Totta. Laivayhtiön on tarjottava uudelleenreititys lopulliseen määräpaikkaan vastaavin ehdoin mahdollisimman pian ja ilman lisämaksuja. Vaihtoehtoisesti voit peruuttaa matkan, jolloin laivayhtiön on palautettava lipun hinta 7 päivän kuluessa. 

Asiantuntijana toimi Euroopan Kuluttajakeskuksen lakimies Saija Kivimäki.

Satu Alavalkama

Rahat, verot, työ & eläke, koti