veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Suomalainen ei pidä juoruilevasta autosta

Suomalainen ei pidä juoruilevasta autosta
10.2.2016

Suomalaiset ovat tuoreen tutkimuksen mukaan haluttomia jakamaan autojensa keräämää tietoa muille. Lisäksi suomalaiset ovat huolissaan ajoneuvojensa tietoturvasta. Autoilija haluaa itse päättää, kuka ajoneuvon keräämää tietoa saa hyödyntää ja missä tilanteissa tietoa hyödynnetään.

Nykyaikainen auto kerää runsaasti tietoa sen käytöstä ja auto välittää keräämäänsä dataa eteenpäin verkon välityksellä. Auton omistaja ei aina edes tiedä, mitä tietoja kerätään ja kuka niihin pääsee käsiksi.

Kansainvälisen Autoliitto FIA:n selvityksen mukaan suomalaisten suurimmat huolenaiheet olivat henkilökohtaisten tietojen paljastuminen ja käyttö kaupallisiin tarkoituksiin. Ajoneuvojen seuranta huolestutti 77 prosenttia vastaajista. FIA selvitti kuluttajien suhtautumista verkottuneisiin autoihin 12 maassa.

Mieluiten suomalaiset jakaisivat auton paikkatietoja tiepalvelulle. Ajoneuvon etädiagnosointiin antaisi luvan 76 prosenttia suomalaisista. Reilu viidesosa suomalaisista ei jakaisi autonsa tietoja kenellekään.

”Haluttomuus tietojen jakamiseen johtunee osittain siitä, että muutama vuosi sitten tällaisista ominaisuuksista puhuttiin paljon verotuksen ja seurannan näkökulmasta. Asia voi olla vieras myös Suomen vanhan autokannan takia. Jos autossa on hädin tuskin ajonvakautus, niin netin kautta keskustelevat ja tietoja keräävät autot eivät ole ensimmäisenä mielessä”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen arvioi.

Verkottuneet autot tarjoavat kuitenkin hyödyllisiä palveluita autoilijoille. Esimerkiksi automaattinen hätäpuhelu eCall hälyttää avun välittömästi paikalle onnettomuuden sattuessa. Ajoneuvojen verkottuminen mahdollistaa myös tehokkaat ruuhka- ja kelivaroitusjärjestelmät.

”Tervetullut palvelu olisi sekin, että auto ilmoittaa polttoaineen huvetessa, missä reitin varrella on halvinta tankata. Vain mielikuvitus on palvelujen kehittämisessä rajana. Ihmiset haluavat kuitenkin itse päättää, mihin palveluihin kytkeytyvät. Näin hyvät palvelut elävät ja kehittyvät, huonot tai tarpeettomiksi koetut kuolevat pois”, Jukka Tolvanen sanoo.

Peräti 95 prosenttia tutkimukseen osallistuneista oli sitä mieltä, että kuluttajien oikeudet ajoneuvon keräämiin tietoihin pitää varmistaa joko kansallisella tai EU-lainsäädännöllä.

Tiedot kuuluvat kuskille tai auton omistajalle

Kyselyyn vastanneista eurooppalaisista autoilijoista 90 prosenttia autoilijoista oli sitä mieltä, että auton keräämät tiedot ovat kuljettajan tai auton omistajan omaisuutta. Yhtä moni haluaa, että ajoneuvon tietojen välittäminen pitää olla mahdollista kytkeä pois päältä.

Ylivoimainen enemmistö koko haluaa, että tietoja välitetään vain rajattu aika. Suomalaisista jopa kolmasosa antaisi luvan tietojen jakamiseen vain yhdeksi matkaksi kerrallaan. Muista vastaajista näin ajatteli neljännes.

Juha Tolvasen autopäiväkirja: Autosi kerää ja välittää sinua koskevia tietoja ulkopuolisille

Minna Petäinen

Rahat, verot, työ & eläke, koti