veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Näin naisostajaa palveltiin kierroksella autoliikkeissä

Näin naisostajaa palveltiin kierroksella autoliikkeissä
23.3.2016

Kaikki kahdeksan miesautomyyjää osasivat vastata jokaiseen kysymykseen, ottivat tarvittaessa kantaa eri varusteiden käytettävyyteen ja tarjosivat asiakkaalle koeajomahdollisuutta.

Opel-, Volkswagen- ja Kia-myyjät olivat aktiivisimpia, he pyysivät asiakkaan istumaan kuljettajan paikalle ja esittelivät hyvin havainnollisesti auton toimintoja istuimen ja ratin säädöt mukaan lukien.

Eino Rissanen

Naisostaja kiinnitti huomiota siihen, että Volkswagen-myyjä vielä laskeutui kyykkyyn oven ulkopuolella niin, että hän puhui asiakkaalle kohteliaasti kasvot samalla tasolla. ”Myyjä oli sen verran hyväkuntoinen nuori mies, että hän kykeni siihen. Vanhemmilla myyjillä olisi voinut polvet pettää”, naisostaja kommentoi ymmärtäväisesti.

Autokauppoja kiersi yli 50-vuotias rouva, joka on ajanut perheen isoilla autoilla 30 vuoden ajan ja ajokokemusta on runsaasti seitsemästä eri automerkistä. Nyt hän katseli autoa työmatkojaan varten, kun metro heikentää yhteyksiä Espoosta Helsinkiin. Koska taskuparkkeeraus on ostajamme ajotaitojen heikko kohta, hän oli kiinnostunut pysäköintiä helpottavista varusteista.

Ostaja kyseli myös varapyörän saatavuutta, koska se oli pelastanut matkan jatkumisen viisi vuotta sitten, kun hänen autostaan oli puhjennut rengas Keski-Suomessa. 

Osamaksu jäännösarvolla

Toyota Espoon automyyjä vastaili kaikkiin kysymyksiin kohteliaasti ja asiallisesti. Hybridistä kiinnostunut mutta manuaalivaihteisella autolla ajamaan tottunut asiakas oppi, että hybridimallit ovat aina automaattivaihteisia.

Kysymykseen auton rahoituksesta Toyota-myyjä esitteli rahoitusvaihtoehtoja. Senkin että auton voi ostaa osamaksusopimuksella, jossa sille taataan jäännösarvo, jolla liike ostaa auton sopimuksen umpeuduttua.

Myyjä keskittyi puhumaan naisostajalle ja kun kirjoittaja tilannetta etäältä seurattuaan sitten puuttui keskusteluun, hän puhui molemmille.

Toyota-myyjä oli ainoa, joka antoi vain hinnaston mukaan, muut antoivat myös 40-60-sivuiset esitteet. 

Kalliimmassa karkkia

LänsiAuton hyvin ystävällinen Opel-myyjä tuli nopeasti paikalle. Ostajan katsellessa eri korimalleja, hän totesi, että neliovisella mallilla on parempi jälleenmyyntiarvo kuin kaksiovisella.

Myyjä esitteli monipuolisesti Corsan ominaisuuksia, pyysi asiakkaan autoon istumaan ja selitti toimintoja, kuinka monet niistä ovat katkaisimilla – ei tarvitse ruudusta hakea.

Ostajan kysellessä pysäköintiavuista, Opel-myyjä selitti parkkitutkien toimintaa ja peilien käyttöä pysäköinnissä. Hän kertoi, että parkkitutkista ei ole juurikaan apua poikittain olevaan ruutuun peruutettaessa.

Myyjä kertoi varusteversioiden eroista eikä yrittänyt kaupata kalleinta mallia vaan totesi, että kalliimmassa mallissa on vain enemmän karkkia. Opel-myyjä kertoi asiakasta kiinnostaneiden yksittäisten lisävarusteiden saatavuudesta ja hinnoista. Kokonaisuutena kaikin puolin hyvä suoritus. 

Merkkitakki olisi tarpeen

Autokeskuksen Nissan-liikkeessä toinen myyjistä neuvotteli asiakaspariskunnan kanssa ja toista myyjää oli vaikea havaita, sillä hänellä oli karvakauluksinen ulkoilutakki päällä. Edellisen naisasiakkaan jäljiltä jotain koneelle kirjoitettuaan, tämä automyyjä tuli kyllä palvelemaan. 

Myyjä kertoi Nissanin ominaisuuksista selkeästi ja ymmärrettävästi. Hän kehui 1,2-bensiinilitraisen moottorin sopivan hyvin Note-malliin.

Pysäköintiavustimesta Nissan-myyjä selitti, että sen käyttö ei ole niin helppoa kuin mainostetaan. Avustinta käytettäessä pitää osata painella kaasua ja jarrua. Peruutustutkat ovat paremmat – etupään oppii kyllä arvioimaan. Myyjä lisäsi, että Noteen saa kamerat, jotka näyttävät 360 astetta auton ympäristöä.

Tarvekartoitus ja toimitusajat

Volkswagen Center Espoon automyyjä oli nopeapuheinen ja kertoi paljon mutta ei tuputtanut tietoa. 

Volkswagen-myyjä teki kierroksen selkeimmän tarvekartoituksen, kysyi, mihin autoa olisi tarkoitus käyttää. Hän selosti oma-aloitteisesti moottoreiden sylinteritilavuudet ja hevosvoimat: selitti, että Trendlinen perusmoottorilla Pololla ei pääse ohitse niin kuin tehokkaammilla moottoreilla mutta 75-hevosvoimainen konekin on ihan käyttökelpoinen.

Volkswagen-myyjä kävi tarkkaan läpi istuimen ja ratin säädöt, kertoi vakionopeussäätimestä ja selitti senkin, mikä ero on manuaali- ja automaatti-ilmastoinnilla. Hän puhui uuden All Star -varustepaketin edullisuudesta, mutta sanoi perusvarustuksenkin riittävän ja sillä pääsee halvemmalla.

Volkswagen-myyjä puhui oma-aloitteisesti toimitusajoista ja siitä, mitä autoja heillä on varastossa.

Itsekin Riolla ajava myyjä

Espoon Tonttukummun Delta-Autossa vanhemmalla miesmyyjällä oli suora näköyhteys asiakkaaseen, joka availi Kia Rion ja cee´din ovia, istuutui kumpaankin ja katseli niiden tavarasäiliöitä. Myyjä teki jotain koneellaan, nousi sitten pöydän äärestä mutta naputteli vain kännykkäänsä eikä lähestynyt asiakasta.

Kymmenen minuutin kuluttua nuori miesmyyjä vapautui edellisestä asiakkaastaan ja tuli heti paikalle kysymään, voiko auttaa. Kun ostajan käyttötarve kävi ilmi, myyjä kertoi tietävänsä Rio-mallin sopivan siihen. Hän ajaa itse samanlaisella autolla. Myyjä kehui Rion kuluttavan vähän ja hiilidioksidipäästöistäkin puhuttiin.

Saatavuudesta kysyttäessä myyjä kertoi, että varastossa on hyvin autoja, mutta toiveiden mukaan varustellun auton saaminen vie 3-5 kuukautta. Rahoitus Kiaan olisi tarjolla 0,95 % korolla kolmeksi ja 1,95 % korolla viideksi vuodeksi.

Myyjän mukaan seitsemän vuoden takuu on Kian kilpailuvaltti. Turvallisuustestissä Rio oli saanut täydet viisi pistettä ja AutoBildin vertailussa se oli ollut paras auto.

Ostajan istuuduttua autoon ystävällinen myyjä näytti, mistä ratti ja istuin säädettiin kohdalleen. Muitakin säätimiä käytiin läpi ja myyjä selitti, kuinka päivänvalovahvuus muuttuu automaattisesti illan hämärtyessä. Tavarasäiliötäkin katsottiin ja kysyttäessä myyjä kertoi, että Rioon saa varapyörän. 

Automaatti kolmessa minuutissa

Olarin Vehossa meno oli muuttunut sitten syksyn 2013 radio-ohjelman, jolloin naisostajaa ei palveltu lainkaan. Nyt automyyjät tulivat sekä Fordin että Škodan puolella heti paikalle.

Edellisen asiakkaan parista juuri vapautunut Ford-myyjä pyysi ostajamme työpöytänsä ääreen auton katsomisen sijaan. Hän suositteli automaattivaihteistoa ja lupasi opettaa kolmessa minuutissa manuaalivaihteistoon tottuneelle ostajalle automaatin käytön. Tosin ostaja kiinnitti myöhemmin huomiota siihen, että myyjä kertoi oman vaimonsa ajavan manuaalivaihteisella Fiestalla.

Ford-myyjä antoi ostajalle esitteen, jonka hän oli avannut kalleimman Titanium-varustetason kohdalta. Kun ostaja huomautti, että esitteessä on edullisempia Trend-mallejakin, myyjä selitti eri varustetasojen eroja, mutta ostajan oli vaikea hahmottaa vaihtoehtoja autoon tutustumatta.

Myyjä selitti myös rahoitusta, painotti Fordin oman vaihtoehdon edullisuutta ja sitä, että auto kelpaa vakuudeksi.

Sitten Ford-myyjä yhtäkkiä kysyi, saako hän tehdä tarjouksen. Hän ruksaili hinnastoon vaihtoehtoja, joita suosittelisi. Ostaja huomautti, että eihän itse autoakaan ollut vielä katsottu, jolloin myyjä pyysi anteeksi, jos hän oli tuntunut liian hyökkäävältä.

Ostajan tutustuessa autoon, myyjä vastasi asiallisesti kysymyksiin parkkitutkista ja varapyörän saatavuudesta. Ford-myyjä kehui Fiestan hyvää jälleenmyyntiarvoa ja kertoi, että se on myydyin automalli. Tosiasiassa Fiesta on Euroopan eniten myyty pikkuauto.

Varusteluvalikoima lannisti

Vehon Škoda-osastolla automyyjä tuli heti paikalle, vei ostajan kiinnostuksen kohteena olevan Fabian luokse ja kertoi ystävällisesti autosta, mutta ei vaikuttanut ylitsevuotavan innostuneelta. Ehkä siksi että Fabiaan ei saanut ostajan kyselemiä varusteita. Myyjä kuitenkin vastaili kaikkiin kysymyksiin asiallisesti.

Naisostajaa askarrutti se, että Škodan hinta ei tuntunut kilpailukykyiseltä Volkswageniin ja Opeliin verrattuna. Jälkikäteen ostaja ymmärsi, että hänelle ei ollut esitelty edullisinta mallia, koska Vehossa oli esillä vain yli 20 000 euroa maksava 1,2-litrainen versio.

Rahoituksesta kysyttäessä Škoda-myyjä kertoi, että sitä saisi 3,9 % korolla, mikä tuntui naisostajasta selvästi kalliimmalla kuin Delta-Auton ja Fordin tarjoukset.

Laatu esiin koeajossa

Espoon Laakkosella myyjät istuivat koneidensa ääressä. Naisasiakkaamme istui 1-sarjan BMW:n etu- ja takapenkillä, katsoi tavaratilaan ja tutki vararengasta mutta kukaan ei tullut paikalle.

Lopulta ostaja lähestyi lähinnä olevaa miesmyyjää ja kysyi, saako 1-sarjalaista manuaalivaihteistolla. Nuori BMW-myyjä kertoi, että heillä on varastossa vain automaatteja mutta auton saa tilattua manuaalina, jolloin hinta on pari tonnia automaattia halvempi.

Myyjä esitteli BMW:tä ja kertoi että 1-sarjaan viime kesänä tehty facelift oli poikkeuksellisen iso. Hän kävi varusteita läpi ja kehui Business-pakettia, johon kuuluvia bi-LED-ajovaloja myyjä piti Suomen oloissa hyvinä.

Myyjä korosti, että BMW kannattaa koeajaa, koska siinä merkin laatu tulee esiin. Kun ostaja totesi, että 1-sarjalaisen hinta on hänen budjetissaan yläkanttiin, myyjä painotti hyvää jälleenmyyntiarvoa. Kun heille tulee 1-sarjalaisia vaihtoon, ne menevät viikossa kaupaksi.

Luontevan ja vilkkaan keskustelun päätteeksi BMW-myyjä kysyi, onko vaihdossa tulossa autoa, ja pyysi ottamaan yhteyttä koeajon merkeissä. 

Miksi autokaupat ovat kiinni?

Laakkosella naisostaja heräsi miettimään, pitäisikö asiakkaille antaakin mahdollisuus katsella autoja rauhassa ilman että myyjä tulee heti paikalle? Kysyttäessä Laakkoselta sai kuitenkin heti hyvää palvelua.

Naisostajamme olisi mielellään jatkanut kierrosta ranskalaismerkkien pariin, mutta kaikki autoliikkeet menivät kiinni kolmelta lauantaina iltapäivällä. Sunnuntainakaan yksikään autoliike ei ollut auki.

”Autoliikkeet elävät mennyttä aikaa. Työssä käyvä ihminen ei ehdi niihin arkisin, kun ovet sulkeutuvat jo kuudelta, ja viikonloppuisinkin aukiolo loppuu lyhyeen”, naisostaja ihmetteli. Verkkokauppojen kehittymisestä huolimattahan tärkeintä auton valinnassa ovat koeajot. Vain niiden perusteella ostaja osaa valita itselleen parhaiten sopivan auton.

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti