veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Moni nainen sanoo autosta viimeisen sanan

Moni nainen sanoo autosta viimeisen sanan
23.3.2016

Peugeot-myyjä Henni Winberg arvioi, että yksi kolmasosa hänen asiakkaistaan on naisia, mutta hyvin tavallista on että perheessä mies ja nainen tekevät päätöksen yhdessä. 

Usein naisten ostamina autoina pidetään vain niitä ajokkeja, joista he päättävät yksin. Väärin luultu. 

Henni Winberg

”Naiset sanovat monessa perheessä viimeisen sanan. Miehet lähtevät koeajolle näyttämään autoa vaimolle. Jos ollaan ostamassa perheen ainoaa autoa, sen valinta käydään koko perheen kesken läpi”, Henni Winberg kertoo.

Hän on myynyt Peugeotia Espoon LänsiAutossa viisi vuotta. Winberg tuli autoalalle, kun hänen tuttavansa etsi Veholle Citroën-myyjää. Winberg haki paikkaa ja testien jälkeen hänet valittiin. Kun LänsiAutosta sitten kysyttiin töihin, hän vaihtoi Niittykummun autotaloon, jonne on kotoa Kauklahdesta lyhyempi matka kuin Vantaan Koivuhakaan. Myös automerkki houkutteli.

”Oli helppo siirtyä Peugeotiin, kun se on saman PSA-konsernin auto kuin Citroën. Lisäksi isäni on aina ollut Peugeot-fani. Meillä oli kotona Peugeoteja – oli siinä joku Saab välissä – joten niihin on tottunut lapsesta asti”, Henni Winberg kertoo.

Hän korostaa uskoa omaan tuotteeseen. Se on naismyyjälle ehkä vielä tärkeämpää kuin miehille. Winberg sanoo, että mitä varmemmaksi sen kanssa tulee, sitä kivempaa myyntityö on. 

Asiakkaat valveutuneita

Vaikka Henni Winberg oli aikoinaan kiertänyt ralleissa seuraamassa kartanlukijana kisoihin osallistuneen isänsä kilpailuja ja se oli ollut hauskaa, autojen tekniikkaan hän ei ollut ennen alalle tuloaan perehtynyt.

”Jouduin opettelemaan dieselit ja bensat, kuutiotilavuudet ja hevosvoimat, hihnanvaihto- ja muut huoltovälit, mutta aiemmalla naismyyjäkollegallani oli tekniikka hyvin hallussa ja häneltä opin paljon.

Kaikkea en tiedä, mutta tiedän mistä kaiken tiedon löytää nopeasti. Tosin asiakkailla ostopäätös on syntynyt aika pitkälle kotona netin ääressä ennen kuin he tulevat tänne koeajamaan autoa ja keskustelemaan varusteista ja hinnoista”, Winberg kertoo.

Naiset käytännöllisempiä

Winbergin mielestä naiset ovat nykyään aika valveutuneita auton ostajia. Autoliikkeeseen tullessaan he tietävät, mitä haluavat ja ovat kiinnostuneita moottoreista, varusteista ja polttoaineen kulutuksesta. Naisetkin käyvät koeajamassa useampia merkkejä ja malleja ennen valintaa.

”Auton ostajina naiset ovat käytännöllisempiä ja ennakkoluulottomampia kuin miehet, jotka lukevat testejä, vertailuja ja keskustelupalstoja hakeakseen tukea päätökselleen.”

”Mutta jos auto on palvellut hyvin, nainen pysyy merkissä. Siinä tulee tunnepuolikin mukaan, hyvä auto on ollut hänelle kuin perheenjäsen, josta on haikeaa luopua.”

Aina hitunen ylellisyyttä

Viime vuonna Henni Winberg oli Suomen paras Peugeot-henkilöautojen myyjä.

”Meidän talolla oli siihen iso vaikutus. LänsiAuton markkinointi on lisännyt myyntiä ja liikehdintää tännepäin. Ja teemme hyvää tiimityötä, minkä ansiosta asiakkaalle tulee positiivinen olo, kun hän käy täällä.”

”Omalta osaltani olen koettanut vääntää kaupat loppuun asti. Rakkaus omaan työntekoon on vahvuus, voi olla oma itsensä ja luottaa niin tuotteeseen kuin siihen mitä tekee. Lisäksi kun on lähtöisin Leijona-perheestä – sehän on Peugeotin tunnuseläin – on helppo eläytyä emotionaalisesti asiakkaiden merkkiä kohtaan osoittamiin tunteisiin”, Winberg sanoo.

Myyjän kannalta Peugeotin vahvuuksia on mallisto, josta löytyy autoja joka kokoluokkaan. 

”Peugeotilla on markkinoiden pienipäästöisin mallisto, 308 valittiin 2014 kansainvälisesti vuoden autoksi, PureTech 130 viime vuonna vuoden moottoriksi ja 308 sai vuoden sisädesign-palkinnon. Ranskalaisissa autoissa on aina hitunen pientä ylellisyyttä, halvimmissakin malleissa pieniä huoliteltuja yksityiskohtia”, Winberg luettelee merkin vahvuuksia.

”Koeajo on tärkeä tekijä, pitää pyrkiä siihen, että asiakas voi itse todeta auton olevan hyvä.”

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti