veronmaksajat.fi

Kuluttajan kello käy, eikä markkinoijaa näy

Antti Oksanen

Taloudesta taittaen

Antti Oksanen on Taloustaidon päätoimittaja. Seuraa Twitterissä @Aoksanen

Kolmen kuukauden himmailun jälkeen kuluttajat olisivat valmiita lomailemaan ja kuluttamaan. Jopa valmiimpia kuin palvelujen tarjoajat.

Eikö edellisistä taantumista ole opittu?

Markkinoinnin historia on täynnä esimerkkejä yrityksistä, jotka tekivät pesäeron kilpailijoihin juuri laskusuhdanteen aikoina. Toyotasta tuli Yhdysvaltain suurin tuontiautomerkki 1970-luvun öljykriisin aikana. Urheilujalkineissa Nike meni Reebokin rinnalle ja kauas ohi juuri 1990-luvun alun lamavuosina.

Kun Reebok leikkasi markkinointibudjettia, Nike kasvatti sitä ja värväsi keulakuvakseen kaikkien aikojen koripalloilijan Michael Jordanin. Loppu on brändin rakentamisen historiaa: tavisjuoksukenkien valmistajasta tuli vapaa-ajan pukeutumisen jättiläinen.

Muiden jäätymisen luoman etsikkoajan voi käyttää myös intensiiviseen tuotekehitykseen tai uusiin bisneksiin laajentumiseen. Amazon teki läpimurtonsa sähköisiin kirjoihin ja pilvipalveluihin finanssikriisin jälkimainingeissa.

Harva suomalainen pienyrittäjä kokee yhteyttä suuren maailman kuluttajamerkkeihin. Ehkä pitäisi.

Jokainen meistä saa markkinointiviestejä ainakin kotitalouspäättäjän roolissa. Sähköposti on hyvä otanta oman kulutuspiirin kauppiaista ja palveluntarjoajista. Ovatko ne olleet lamaantuneita vai aktiivisia kriisin jäljiltä? Oletko saanut viikonlopun lomatarjouksia, henkilökohtaista kutsua koeajoon tai lempiravintolaasi?

Villi veikkaus, että hiljaista on ollut. Kesän koittaessa yrityksillä olisi kuitenkin iskun paikka, varsinkin kun viranomaiset höllentävät liikkumisrajoituksia.

Kuluttajien liikkeitä verkossa seuraavan Comscoren mukaan aktiviteetti oli toukokuussa kaikilla aloilla tuplaantunut maaliskuusta. Ainoa poikkeus oli matkailu, mutta siinäkin on kaksi puolta. Ulkomaanmatkojen peruuntuminen tänä kesänä kääntyy kotimaisten lomakohteiden supermahdollisuudeksi.

Jos yritykset eivät ole aloitteellisia, niin kuluttajat tekevät diilejä keskenään. Suomen suurin vertaiskauppapaikka Tori.fi rikkoi viime kuussa ennätyksensä: 2,75 miljoonaa yksittäistä käyttäjää ja yli puoli miljoonaa toteutunutta kauppaa.

Surullista sekin, jos koronatukien hakemiseen ja viranomaisvääntöön laitettu aika on ollut pois asiakkaista huolehtimisesta.

Kaikki kunnia kuitenkin liikkeenjohdolle vaikeassa tilanteessa. On mitä luonnollisin reaktio laittaa kaikki kampanjat jäihin osana yleistä kulukuria. Niin on tänäkin keväänä tehty, kertovat mainonnan tilastot.

Vaatii tietysti kovaa kanttia panostaa markkinointiin, jos joutuu samaan aikaan lomauttamaan henkilöstöä.

Näkyä ja kuulua voi muutenkin kuin mainostamalla isolla rahalla mediassa. Sekin on tietynlaista vastavirtaan kulkemista. Suvereenit julkisuuden hallitsijat kuten ravintoloitsija Henri Alén ovat näyttäneet mallia siitä, miten toimia alan äänitorvena.

Palkinto voi olla sama kilpailuetu kuin Nikella: Sinut muistetaan ja sinuun luotetaan, kun ajat paranevat.

Antti Oksanen

Kommentit (0)
 

Kommentoi
Kommentoinnin yhteydessä kerättävät tiedot on tarkoitettu vain kommentoinnin pitämiseksi asiallisena. Kommentoinnin yhteydessä annettuja tietoja ei tallenneta asiakasrekisteriin, eikä niitä käytetä tai luovuteta muuhun tarkoitukseen.
Nimesi Sähköpostiosoitteesi (ei näy julkisesti)
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan kolme ynnä yhdeksän?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogit