veronmaksajat.fi

VEROT

Verottajan Omavero-palvelu saa huutia

Verottajan Omavero-palvelu saa huutia
29.5.2017

Verottajan vuoden alussa avaama Omavero-palvelu ontuu. Eniten arvostelua palvelu saa yrityksiltä selkeyden ja käytettävyyden puutteista. Verottaja lupaa, että palvelua kehitetään myös palautteen perusteella.

Suomen Taloushallintoliittoon, tilitoimistojen ja konsulttiyritysten järjestöön on vuodenvaihteen jälkeen tullut palautteiden ryöppy verottajan uudesta Omavero-palvelusta.

”Tämä on toisaalta ymmärrettävää, kun on siirrytty uuteen järjestelmään. Palaute on kuitenkin ollut hyvin kriittistä. Omavero-palvelun tulisi palvella myös tilitoimistoja”, Taloushallintoliiton johtava asiantuntija Markku Ojala sanoo.

Vuoden alusta yrittäjät ja yritykset ovat voineet hoitaa veroasiansa oma-aloitteisten verojen osalta Omavero-palvelussa, joka korvasi aikaisemman Verotili-palvelun. Omaveroon kootaan lähivuosina kaikki Verohallinnon yleisimmät sähköiset palvelut.

”Tiedot monen mutkan takana”

Markku Ojalan mukaan kritiikin kärki kohdistuu siihen, että Omaverosta on vaikea löytää tarvittavia tietoja.

”Tietoa kyllä on, mutta se löytyy monen mutkan takaa. Tilitoimistot kaipaavat tiliotemaista näkymää, joka oli Verotili-palvelussa”, Ojala tähdentää.

Ojala sanoo, että Verotili-palvelun verotiliotteesta näki selkeästi, mitä ilmoituksia oli annettu, mitä oli maksettu ja miten maksut olivat kohdentuneet. Lisäksi saldoille kertyneet mahdolliset korot näkyivät selkeästi palvelussa. Myös saldon pystyi näkemään vanhassa palvelussa selkeämmin kuin Omaverossa, jossa tiedot ovat hajallaan.

”Omaveron toiminta ja käytettävyys eivät ole jäsenistömme mielestä samalla tasolla kuin vanhassa Verotili-palvelussa. Tilitoimistot kaipaavat eritoten verotiliotetta, selkeyttä ja parempaa hahmotettavuutta”, Ojala summaa. 

Hyvääkin Omaverosta löytyy

Omaverossa on Ojalan mielestä toki hyvääkin vanhaan palveluun verrattuna.

”Aiemmin Verotililtä ei löytynyt enää veroja, jotka olivat siirtyneet perintään tai ulosottoon. Omaveron käyttöliittymässä näkyvät myös perintään siirretyt verot. Näin pystyy paremmin hahmottamaan mahdollista verovelkaa.”

”Toisekseen Omavero-palvelussa näkyvät myös verottajan yritykselle lähettämät selvityspyynnöt. Niihin voi palvelussa myös vastata. Tämä nopeuttaa asioiden käsittelyä”, Ojala pohtii. 

Kolme kärkeä kehittämiseen

Markku Ojala sanoo, että Omaveroon tulisi saada tiliotemainen näkymä. Tätä jäsenistö erityisesti toivoo.

”Toiseksi palveluun tulisi kehittää kunnolliset hakutoiminnot. Palvelusta pitäisi saada helposti ne tiedot sekä raportit, jotka kulloinkin tarvitsee.”

Kolmas toive koskee tietoja maksujen kohdentumisesta ja korkotietoja.

”Ensi vaiheessa haluaisimme, että tietoja saisi siirrettyä tiedostomuodossa omaan järjestelmään. Pidemmässä juoksussa olisi hyvä, että tiedot voisi siirtää suoraan konekielisessä muodossa”, Ojala toteaa. 

Pieniä korjauksia jo tehty

Ylitarkastaja Katja Sene Verohallinnosta sanoo, että Omavero-palvelusta on tullut sekä kriittistä että myönteistä palautetta. Kritiikin pohjalta joitakin pieniä muutoksia palveluun on jo tehty ja kehitystyö on käynnissä.

Senen mukaan palautetta on annettu esimerkiksi Omaveron yhteenvedosta verojen maksutilanteesta, sillä sisältö muuttui paljon verotiliotteeseen verrattuna. ”Niiden tietojen, joita ei yhteenvedosta saa tällä hetkellä suoraan kirjanpitoon, hakemista Omaverosta on pidetty työläänä.”

Kritiikkiä on tullut myös maksujen käyttötietojen näkymisestä. Maksun käyttötieto kertoo, mihin verolajeihin asiakkaan maksamat rahat on kohdistettu.

 ”Jonkin verran on tullut palautetta myös pienemmistä asioista, joihin on jo pystytty puuttumaan. Esimerkiksi lähetetyn ilmoituksen tulostusversiota pidettiin liian pitkänä. Tämä on palveluun jo korjattu. Lisäksi verokauden tapahtumat saa nyt ladattua tiedostomuodossa”, Sene toteaa.

Palautetta on tullut myös siitä, miten verottajan antamat muistutukset näkyvät eri käyttäjien kesken. Tätä toimintoa on palveluun Senen mukaan jo parannettu.

”Isot asiat, jotka aiheuttavat kirjanpitäjille ongelmia, otetaan vakavasti. Esimerkiksi hakutoiminnallisuus on kehitteillä, jotta verokauteen liittyviä tapahtumatietoja pystyisi hakemaan paremmin. Tietojen ja raporttien hakemista pyritään kehittämään”, Sene lupaa.

Osa käyttäjistä pitää Omaveroa selkeänä.

”Uudet toiminnot ovat saaneet kiitosta. Esimerkiksi kun annetaan alv-ilmoitusta, alarajahuojennus lasketaan automaattisesti ilmoitettujen tietojen perusteella. Myös perinnässä olevat verot näkyvät samassa palvelussa, selvityspyyntöön voi vastata sähköisesti ja Verohallinnon lähettämiä kirjeitä on nähtävillä palvelussa”, Sene luettelee.

Sene tähdentää, että Omaverossa tehdään koko ajan uutta.

”Meille on haaste, että palvelua käyttää laaja kirjo asiakkaita: henkilöasiakkaita, yrittäjiä ja kirjanpitäjiä”, Sene tähdentää. 

Kyselyssä korostuvat puutteet

Talous- ja palkkahallinnon ammattilaisten koulutukseen erikoistunut Opinahjo teki toimialan asiantuntijoiden joukossa kyselyn Omavero-palvelun käyttäjäkokemuksista.

Vastauksissa kielteisimmät kommentit liittyvät palvelun helppokäyttöisyyteen, tietojen löydettävyyteen ja raporttien hyödyllisyyteen. Positiivisesti koettiin esimerkiksi termistö sekä ilmoitusten ja maksamisen sujuvuus. 

Lue myös: Verottajan alv-palautukset myöhässä

Riitta Rimmi

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti