veronmaksajat.fi

RAHAT

Suomalaisten joulubudjetti lähes 570 euroa – nuoret huomioivat ilmastonmuutoksen jouluostoksilla muita enemmän

Suomalaisten joulubudjetti lähes 570 euroa – nuoret huomioivat ilmastonmuutoksen jouluostoksilla muita enemmän
7.12.2021

Useimmat suomalaiset kaavailevat käyttävänsä jouluun yhtä paljon rahaa kuin viime vuonna. Joululahjoihin ja muihin joulumenoihin kuluu keskimäärin 565 euroa aikuista kohden. Viime vuonna vastaava summa oli 531 euroa.

Huoli ilmastonmuutoksesta ei toistaiseksi vaikuta valtaosan joulunajan kulutukseen, mutta nuorista noin puolet kertoo ilmastotekijöillä olevan vaikutusta heidän jouluostoksiinsa, ilmenee Nordean kyselytutkimuksesta.

Suomalaiset ilmoittavat käyttävänsä tänä joululahjojen ostoon keskimäärin 341 euroa. Summa on noussut viime vuodesta 14 euroa. Muuhun joulunviettoon käytetään keskimäärin 224 euroa, eli 20 euroa enemmän kuin viime vuonna.

”Talouden piristyminen, työllisyyden parantuminen sekä epävarmuuden väheneminen ovat osaltaan parantaneet kuluttajien luottamusta talouteensa. Tämä näkyy tänä vuonna myös joulunajan kulutuksen kasvuna”,  Nordean ekonomisti Juho Kostiainen toteaa tiedotteessa.

Vuoden 2021 kyselyssä 74 prosenttia kertoi rahoittavansa joulun säännöllisillä tuloilla. Säästöjen osuus on hieman kasvanut vuodesta 2020, jolloin 24 prosenttia ilmoitti rahoittavansa joulun säästöihin kertyneellä rahalla. Vuonna 2021 vastaava luku on 27 prosenttia.

Suomalaisten suosikkijoululahjat ovat vuodesta toiseen olleet makeiset, vaatteet, kirjat, lelut ja lahjakortit. Naiset ostavat lahjaksi useammin vaatteita ja miehet puolestaan elektroniikkaa. Naiset suosivat lahjoina myös palveluita tai aineettomia lahjoja miehiä useammin.

Vuoden 2021 kyselyssä selvitettiin myös, miten ilmastonmuutos vaikuttaa suomalaisten joulunajan ostoksiin.

Valtaosa kyselyyn vastanneista (57 %) kertoo, että ilmastonmuutos ei vaikuta mitenkään heidän joulunajan kuluttamiseensa. Koko väestöstä siis vajaa 40 prosenttia huomioi ilmastonmuutoksen jouluostoksissa ja kertovat ostavansa ympäristöystävällisempiä lahjoja, suosivansa aineettomia lahjoja tai palveluita, antavat lahjaksi käytettyjä tuotteita tai vähentävät lahjojen ostamista.

Ilmastonmuutos näkyy enemmän nuorempien kuluttajien käyttäytymisessä. 18–34- vuotiaista nuorista aikuisista noin puolet kertoo ilmastotekijöiden vaikuttavan heidän jouluostoksiinsa.

Lähes puolet kyselyn vastaajista ilmoittaa, että joko on antanut tai voisi kuvitella antavansa joululahjaksi käytettyjä tuotteita. Lähes neljännes on jo aikaisemmin antanut joululahjaksi käytettyjä tuotteita.

Minna Petäinen 

JOS LAHJA ONKIN PETTYMYS? Kirjailija Taina Latvala kertoo blogissaan ottavansa lahjojen antamisen aika vakavasti. "Yritän aina miettiä, mistä lahjan saaja todella ilahtuisi." Lue blogi täällä >> 

Rahat, verot, työ & eläke, koti