veronmaksajat.fi

RAHAT

Sporttikaupoille naapuriin

Sporttikaupoille naapuriin
6.9.2017

Karo Hämäläinen

KARON PÖRSSI Kun omassa kaupassa asioi, se on kuin itselleen maksaisi. Jos uskoo moiseen itsepetokseen, sijoitussalkkuun kannattaa koota sellaisten kaupan alan yhtiöiden ja tuotteiden valmistajien osakkeita, joissa ja joilla täyttää myös ostoskorinsa.

Koska vapaa-ajankulutuksestani suuren siivun vievät urheiluun ja ulkoiluun liittyvät ostokset, minun olisi luontevaa kiinnostua niistä. Todellisuudessa salkustani löytyy alan yhtiöistä vain Amer Sportsia, jonka Suunto-mittaria ja Salomon-polkujuoksutuotteita käytän säännöllisesti.

Kannan rahaa Intersporteihin, joka on Suomessa Keskon ketju. Keskoa löytyy salkustani enemmän kuin Ameria, mutta Intersportien ja Budget Sportien merkitys Keskon arvolle on häviävän pieni.

Keskon kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon osavuosikatsauksessa vapaa-ajankaupasta kerrotaan lähinnä se, että vertailukelpoinen liikevaihto laski mutta kannattavuus parani tappiollisista Venäjän Intersporteista luopumisen ansiosta. Vapaa-ajan kauppa toi vuoden ensimmäisellä puoliskolla Keskolle 89 miljoonan euron liikevaihdon, mikä on vain 1,6 prosenttia yhtiön liikevaihdosta vastaavalla ajanjaksolla.

Jos haluaa sijoittaa Suomessa toimivaan urheilukauppaketjuun, täytyy mennä naapuriin. 

Urheilun Suomi–Ruotsi–Norja

Suomalainen urheiluvälineiden ja -vaatteiden kivijalkakauppa alkoi muuttua vuosituhannen alussa, kun ruotsalainen Stadium alkoi rakentaa juoksuratakuvioinnistaan tuttuja liikkeitä myös Suomeen. Stadium oli perustettu Ruotsissa jo yli neljännesvuosisata aiemmin, 1970-luvulla.

Lähes kuudensadanmiljoonan euron liikevaihdostaan ja kansainvälisestä laajentumisestaan huolimatta Stadium on edelleen yksityisomistuksessa. Stadiumin osakkeista neljänneksen omistaa Ingvar Kampradin perheen luxemburgilainen sijoitusyhtiö Ikano.

Muutaman viime vuoden ajan näyttävillä hintakampanjoilla Suomeen rynninyt norjalainen XXL sen sijaan on listattu Oslon pörssiin.

Pörssisijoittaja pääsee kiinni myös esimerkiksi nettiurheilukaupan nousevaan tähteen Sportamoreen, vuonna 2009 perustettuun ja vuonna 2010 toimintansa aloittaneeseen ruotsalaisketjuun, jonka osakkeilla käydään kauppaa Tukholman pörssissä. 

XXL hyppäsi jo Itävaltaan

Viime viikolla XXL:n mainoslehtisissä tarjouksia motivoitiin sillä, että urheilukauppa on aloittanut toimintansa Itävallassa. XXL:ää yhtiönä seuranneille kyseessä ei ollut suuri uutinen, sillä yhtiö allekirjoitti vuokrasopimukset Itävallan liiketiloista jo viime vuonna.

Itävallasta, ensi alkuun Wienistä, tulee neljäs markkina, jolla XXL:llä on fyysisiä liikkeitä. Norjassa vuonna 2000 perustettu, vuonna 2010 Ruotsissa ja vuonna 2014 Suomessa toimintansa aloittanut XXL palvelee näiden markkinoiden lisäksi tanskalaisasiakkaita verkkokaupallaan.

Samana vuonna, kun XXL laajeni Suomeen, se listautui Oslon pörssiin, ja vuonna 2015 se valloitti Pohjoismaiden suurimman urheiluvähittäiskaupan aseman. XXL:n markkinaosuus Norjan sporttikaupassa on yli 30 prosenttia ja sekä Suomessa että Ruotsissa yli 15 prosenttia. Markkinaosuuksia on voitettu vauhdilla.

Kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla XXL:n liikevaihto oli reilut 400 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi reilut viisi prosenttia, mikä on selvästi maltillisempi tahti kuin viime kalenterivuoden yli 20 prosentin harppaus.

Tämän vuoden kasvu on kuitenkin tullut myymälöitä lisäämällä; kesäkuun lopussa myymälöitä oli 69. Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto pieneni tammi-kesäkuussa peräti kuusi prosenttia. Esimerkiksi huhti-kesäkuussa XXL:n euromääräinen liikevaihto Suomessa kasvoi 29 prosenttia, mutta euromääräinen myymälämuutostasoitettu liikevaihto laski 2,1 prosenttia.

Norja on XXL:n suurin markkina, kolme kertaa Suomen kokoinen. Suunnilleen Suomen ja Norjan puolivälissä liikevaihdolla mitattua on Ruotsi. XXL teki tammi-kesäkuussa 19 miljoonan euron liiketuloksen ja vajaan 14 miljoonan euron nettotuloksen. Sekä liike- että nettotulos olivat viimevuotista pienemmät.

Yhtiön tulevaisuudessa siintää paitsi monikanavaisen asiakaskokemuksen kehittäminen. Kasvua haetaan kasvattamalla myymäläkohtaista myyntiä ja myymälöiden määrää. Uusia markkinoitakin mietitään.

Sportamorella kova kiihdytys

Sportamoren osake on ollut kuluvana vuotena Tukholman pörssin jättihittejä. Osakekurssi on kaksinkertaistunut vuoden ensimmäisen kahdeksan kuukauden aikana toisen neljänneksen tulospettymyksen aiheuttamasta laskusta huolimatta. Kovaa on ollut myös yhtiön myynnin kasvu. Alkuvuonna myynti kasvoi yli 14 prosenttia. Se on tosin selvästi vähemmän kuin viimevuotinen 29 prosentin kasvuloikka.

Sportamore on Pohjoismaiden suurin pelkästään verkossa toimiva urheilukauppa. Kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla sen liikevaihto ylsi vajaaseen 36 miljoonaan euroon. Liiketulos jäi puolivuotiskaudella käytännössä nollaan ja nettotulos painui vajaat 100 000 euroa miinukselle. Toinen neljännes on kausiluonteisesti Sportamorelle heikko, ja vuositasolla yhtiö on jo kovasta kasvustaan huolimatta plussalla.

Sportamore toimii Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa, ja tämä on myös markkina-alueiden järjestys liikevaihdossa. Vahvan kasvun ansiosta Suomi on alkuvuonna noussut Norjan ohi yhtiön toiseksi tärkeimpänä markkinana. Alkuvuonna Ruotsin osuus Sportamoren myynnistä oli 62 prosenttia, Suomen 17, Norjan 15 ja Tanskan reilut 5 prosenttia. 

Kasvua hinnassa

XXL rullaava kahdentoista kuukauden nettotulos oli 453 miljoonaa Norjan kruunua eli 49 miljoonaa euroa. Yhtiön markkina-arvo Oslon pörssissä on tällä hetkellä 10,6 miljardia Norjan kruunua eli 1,1 miljardia euroa.

Näillä luvuilla laskettuna XXL:n taaksepäin katsovaksi p/e:ksi tulee noin 23. Sen oikeuttamiseen tarvitaan tuloskehityksen kääntäminen kasvuun. Tuloksen lasku onkin ollut markkinoille pettymys, jonka vuoksi XXL:n kurssi on painunut vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana noin 20 prosenttia.

Ei hinta p/e-luvulla mitattuna kuitenkaan hirvittävä ole, jos XXL kykenee palauttamaan kannattavuutensa ja kiihdyttämään kasvuaan.

Sportamoren markkina-arvo Tukholmassa on puolestaan 1,4 miljardia Ruotsin kruunua eli noin 150 miljoonaa euroa. Yhtiön kahdentoista kuukauden rullaava taaksepäin katsova nettotulos on 37,9 miljoonaa kruunua eli 4,1 miljoonaa euroa. Neljääkymmentä hipova p/e hinnoittelee jo kovaa kasvua – jota yhtiö on tosin pystynyt esittämäänkin.

Kumpikin yhtiö on näyttänyt taitonsa tulla ryminällä markkinalle ja nousta voitolliseksi. Tämä vuosi on kuitenkin ollut sporttivähittäiskauppiaille ilmeisen vaikea, mikä näkyy sekä XXL:n että Sportamoren tuloksissa.

Viikon trio: XXL:n kannattavuustavoitteet maakohtaisia

XXL asettaa pitkän aikavälin vuositason EBITDA- eli käyttökatemarginaalitavoitteensa maakohtaisesti. Norjassa tavoite on yltää peräti hieman yli 20 prosenttiin, Ruotsissa hieman yli kymmeneen prosenttiin ja Suomessa hieman vajaaseen kymmeneen prosenttiin.

Viime kalenterivuonna yhtiö ylsi niukasti Norjan ja Ruotsin käyttökatetavoitteisiin, mutta tänä vuonna Ruotsin osalta näyttää hankalalta, ja Norjassakin EBITDA kasvoi vuoden ensipuoliskolla suhteessa liikevaihtoa vähemmän eli käyttökateprosentti laski. Suomi on kannattavuudeltaan selvästi Norjaa ja Ruotsia perässä, mutta kehitys on ollut XXL:lle suotuisaa.

Konsernin EBITDA-marginaali on pääkonttori- ja logistiikkatoimintojen sekä uusien markkinoiden avaamisen vuoksi matalampi kuin maakohtainen käyttökateprosentti.

XXL:n käyttökateprosentti Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa

Käyttökate-%  1H/2017 1H/2016 2016
Norja 17,9 % 18,6 % 20,6 %
Ruotsi 4,6 % 10,9 % 10,4 %
Suomi 4,7 % 0,9 % 3,5 %

Lähde: XXL:n puolivuotistulosesitys.

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja.

 

Rahat, verot, työ & eläke, koti