veronmaksajat.fi

RAHAT

Ostaisitko pörssitulokkaalta käytetyn auton?

Ostaisitko pörssitulokkaalta käytetyn auton?
25.5.2016

Karo Hämäläinen

KARON PÖRSSI Eipä olekaan ennen tullut vastaan yhtiötä, joka pyytäisi rahaa ostaakseen sillä käytettyjä autoja myydäkseen niitä Saksassa.

Nyt on. Helsingin pörssin päälistalle tähtäävä Kamux on 34 liikkeellään ja viiden prosentin markkinaosuudellaan Suomen suurin käytettyjen autojen kauppias. Ruotsissa Kamuxilla on yhdeksän käytettyjen autojen kauppaa, ja Saksassa se starttasi viime vuoden lopulla. Saksassa Kamuxin ainut sikäläinen yksikkö myi kuluvan vuoden ensimmäisen kolmen kuukauden aikana 166 autoa.

Nyt autoja täytyisi ostaa lisää, jotta olisi enemmän myytävää. Siihen tarvitaan rahaa. Sitä saa pörssilistautumisen avulla.

Käytettyjen autojen lisäksi Kamux aikoo käyttää antirahoja sisäisten järjestelmiensä kehittämiseen ja verkkokaupan avaamiseen.

Siinä sivussa yhtiön pääomistaja Intera ja kolmetoista henkilöomistajaa saavat muutettua osakkeitaan rahaksi. Eikä edes vain sivussa: Kamuxin listautuminen on ensisijaisesti nykyisten omistajien osakemyynti. Antihinnan keskivälillä ja alustavilla osakemäärillä laskettuna myyjät kuittaavat 90 miljoonan bruttotulot, yhtiö saa uusista liikkeelle laskemistaan osakkeista 20 miljoonaa ennen kuluja.

Kyllähän yhtiön saamilla alustavilla reilun 17 miljoonan nettotuloilla muutaman käytetyn auton ostaa. Osakemyyjät saattavat joutua hankkimaan uusia menopelejä.

Huomionarvoista kuitenkin on, että Kamuxin perustaja, toimitusjohtaja ja 6,6 miljoonalla osakkeellaan toiseksi suurin omistaja Juha Kalliokoski ei myy osakkeitaan listautumisen yhteydessä. 

Tuplayhtiö premiumhinnalla

Kamux listautuu pörssiin vauhdikkaasti. Yhdistetty anti ja myynti alkoi maanantaina ja se voi päättyä aikaisintaan ensi viikon maanantaina. Listautumisen läpimenoa vauhdittavat Roburin rahastoilta ja työeläkevakuutusyhtiö Elolta saadut yhteensä 30 miljoonan suuruiset ehdolliset merkintäsitoumukset.

Listautumisen hintahaarukka on asetettu 6,80–8,20 euroon. Annin myötä Kamuxin osakemäärä nousee 40 556 261 kappaleeseen, joten yhtiön markkina-arvo asettuu 276–333 miljoonaan euroon. Yleisöantiin osallistuvan täytyy olla valmis maksamaan osakkeista haarukan ylärajan mukaan.

Mitä 333 miljoonalla saa? Nopeasti kasvaneen ja kasvuhakuisen käytettyjen autojen kaupan, joka teki viime vuonna liikevaihtoa 310 miljoonaa euroa ja sai sillä 15,5 miljoonan liikevoiton ja 11,6 miljoonan nettotuloksen.

Viime vuoden nettotuloksesta lasketuksi p/e-luvuksi tulee lähes 29. Kamux on siis hinnoiteltu premiumluokkaan.

Osan premiumhinnoittelusta oikeuttaa komea kannattavan kasvun historia. Vuodesta 2013 vuoteen 2015 – siis kahdessa vuodessa – Kamux tuplasi sekä liikevaihtonsa että liikevoittonsa.

Tupla on asetettu myös taloudelliseksi tavoitteeksi: vuonna 2018 liikevaihdon pitäisi olla 600 miljoonaa euroa. Liikevoittoprosentin pitäisi tuolloin liikkua 5–6 prosentissa, kun se viime vuosina on ollut viiden prosentin pinnassa.

Tupla tarkoittaisi siten myös tuloksen kaksinkertaistumista. Yhtiö ei tosin mainitse, aikooko se mahdollisesti painaa lisää osakkeita rahoittaakseen kasvunsa.

Osta, myy ja rahasta

Käytettyjen autojen kauppa on suoraviivaista bisnestä: autoja ostetaan ja niitä pyritään myymään ulos ostohintaa kalliimmalla.

Kamux myy autojen kylkeen lisäpalveluita kuten rahoitusta tai ajoneuvovakuutusta. Nämä niin sanotut integroidut palvelut näkyvät käyvän kaupaksi hyvin, eikä Kamuxille tule liiketoimintariskiä, kun se myy ulkopuolisten yhteistyökumppaneidensa kuten Nordea ja Santanderin rahoitus- ja Ifin vakuutustuotteita. Oman riskin vakuutustuote on Kamux Plus -turva.

Viime vuonna Kamuxin bruttokate oli 38,1 miljoonaa euroa eli reilut 1300 euroa myytyä autoa kohden. Integroidut palvelut toivat 13,5 miljoonaa euroa. Rahoituksen ja vakuutusten myyntiprovisiot kolissevat tuloslaskelmaan komealla prosentilla, sillä ne eivät sido pääomaa eikä niihin juuri kulu työntekijöiden aikaakaan. Hieman kärjistäen Kamux myy autoja, jotta se pääsee myymään niiden oheen rahoitus- ja vakuutustuotteita.

Suomessa lähes joka toinen Kamuxilta käytetyn auton ostanut asiakas ostaa myös rahoituksen. Vakuutuksen ostaa Suomessa useampi kuin joka toinen.

Luvut yllättivät minut suuruudellaan. En ollut tajunnut, että autot ostetaan velaksi. Luultavasti en siis muutenkaan tajua riittävästi käytettyjen autojen markkinaa.

Autokauppiaan vallihauta

Mikä on käytettyjä autoja myyvän liikkeen pysyvä kilpailuetu? Mikä on sen vallihauta, joka estää kilpailijoita tunkeutumasta yhtiön hunajapurkille?

Tämä oli ensimmäinen kysymykseni, kun kuulin Kamuxin suunnittelevan listautumista Helsingin pörssiin. Jos pysyvää kilpailuetua ei ole, liiketoiminta on bulkkia ja haavoittuvaista.

Listalleottoesitteen kaksisataa sivua kahlattuani en edelleenkään tiedä vastausta. Siksi en aio osallistua Kamuxin listautumiseen.

Suomessa alansa suurimpana, uusien autojen myynnistä riippumattomana toimijana Kamuxilla on ilman muuta selviä mittakaavahyötyjä. Sillä on tarjota laaja valikoima autoja, joita toimipisteet myyvät sujuvasti ristiin. Mittakaava pitää kiinteät kulut suhteellisen alhaisina. Liitännäispalveluiden myyntiin on ilmiselvästi hyvät prosessit ja luultavasti kelvolliset sopimuksetkin. Varasto tuntuisi kiertävän hyvin, mikä ehkäisee arvonalentumisriskejä ja pitää oman pääoman tuoton komeana.

Hyötyä on epäilemättä myös brändistä, joka on vahvistunut markkina-aseman myötä. Pörssilistautuminen tukee bränditunnettuutta ja lisännee luotettavuutta yhtiötä kohtaan.

Ne ovat kuitenkin etuja, jotka Kamuxilla on vain Suomessa. Kuinka realistista on olettaa, että Kamux pystyisi hankkimaan läheskään vastaavaa asemaa Saksassa tai edes Ruotsissa? Valitettavasti mieleeni tulee vuosituhannentaitteen dotcomhuumassa listautunut nettiosakevälityspalvelu eQ Online, joka listautumisensa kynnyksellä avasi konttorin Saksassa, kävi tekemässä siellä valtavat tappiot ja sulki putiikkinsa.

Kamux etenee Saksassa selvästi maltillisemmalla riskillä, mutta monta onnistumista ja tuuriakin tarvitaan, jotta suomalaisyhtiö saisi Saksassa sellaisen aseman, jotta se pystyisi tekemään siellä tulosta samaan tapaan kuin Suomessa.

Olen mielelläni väärässä Kamuxin kansainvälistymisen onnistumisen suhteen.

Viikon trio: Kamux-rahastajat

Kamuxin listautumisen yhteydessä nykyiset omistajat keventävät Kamux-salkkuaan.

Suurin myyjä on pääomasijoitusyhtiö Intera, tarkkaan ottaen sen rahasto kommandiittiyhtiömuotoinen rahasto Intera Fund II. Viime vuoden lopulla Intera toi pörssiin ja rahasti rakennusyhtiö Constin. Alla olevassa taulukossa mainittujen 6,8 miljoonan osakkeen lisäksi Intera saattaa myydä ylikysyntätilanteessa vielä 1,9 miljoonaa osaketta lisää.

Toiseksi suurimmat Kamux-myyjät ovat tasaosakkein yhtiön ostojohtaja Jyri Kalliola, kehityspäällikkö Ismo Kiviniemi ja Suomen maajohtaja Jussi Mäkinen.

Listautumishintahaarukan ylärajalla eli 8,20 eurolla laskettuna yli miljoonalla eurolla Kamuxia myy yhdeksän yhtiön nykyistä työntekijää.

Myyjä Myytävien osakkeiden
määrä
Myyntiosakkeidena
arvo
Intera Partners 6 761 763 55,4 milj. euroa
Jyri Kalliola 731 250 6,0 milj. euroa
Ismo Kiviniemi 731 250 6,0 milj. euroa
Jussi Mäkinen 731 250 6,0 milj. euroa

Lähde: Kamuxin listalleottoesite.

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja.

Rahat, verot, työ & eläke, koti