veronmaksajat.fi

RAHAT

Iljettääkö maksupäätteen näpyttely kaupassa? Apu löytyy kännykästä

Iljettääkö maksupäätteen näpyttely kaupassa? Apu löytyy kännykästä
21.4.2020

Pandemia-aikana ei tunnu mukavalta käsitellä käteistä rahaa eikä edes näpytellä tunnuslukua maksupäätteeseen. Kännykällä voi maksaa hygieenisesti myös 50 euron lähimaksurajan ylittävät ostokset. 

”Emme ota vastaan käteistä. Maksu pelkästään kortilla.” Tämä ohje tuli tutuksi monella palvelutiskillä jo koronaepidemian alkuvaiheessa.

Onneksi kivijalkakaupassa maksaminen ei vaadi enää maksupäätteen sormeilua. Kosketusvapaa kassatapahtuma edellyttää kuitenkin kevyitä teknisiä ja sopimusvirityksiä pankkisi kanssa.

Pienissä maksuissa ongelma poistui jo pankkikorttien suositun lähimaksuominaisuuden ansiosta. Sen 50 euron raja tulee kuitenkin nopeasti vastaan, varsinkin kun liikkumisrajoitusten aikana kauppareissujen määrä tulisi minimoida ja ostaa kerralla enemmän.

Lähimaksurajan nosto vaatisi kuitenkin eurooppalaisen pankkivalvojan päätöksen. Suomen Finanssialan (FA) mukaan tarvetta enimmäisrajan nostoon ei edes ole. Kansalaiset voisivat hyödyntää lähimaksuakin paremmin.

”Korttimaksuista vasta reilut 60 prosenttia maksetaan lähimaksulla”, kertoo FA:n johtava asiantuntija Kirsi Klepp.

Tämä oli kuitenkin lähimaksulla maksettujen korttimaksujen osuus koronaa edeltävänä aikana. Voi hyvin olettaa, että sekä lähi- että mobiilimaksaminen ottaa epidemian myötä isoja harppauksia eteenpäin.

Yhtä lailla moni kauppa ja ravintola harkitsee käteisen asemaa uudelleen virusuhan jälkeen. Hyväksyäkö käsittelykuluiltaan kallista maksuvälinettä enää ollenkaan?

Vastaus on puhelimessa

Toistaiseksi vasta reilu viidennes suomalaisista on kokeillut jotakin mobiilimaksutapaa. Miten sitten menetellä, jos haluat maksaa kaupassa tai ravintolassa yli 50 euron laskun koskettamatta kehenkään tai mihinkään?

Pohjoismaissa helppo vastaus monelle on Mobile Pay. Kännykkämaksusovellus automatisoi ensin kuluttajien väliset nopeat rahansiirrot, ja varsinkin nuoriso otti sen nopeasti omakseen.

Sittemmin Mobile Pay on levinnyt kattavasti myös päivittäistavarakaupan kassajärjestelmiin. Sovellus kattaakin Suomessa jo neljä viidestä ruokakaupasta mukaan lukien K- ja S-marketit sekä Lidlin. Käyttöönotto vaatii suomalaisen matkapuhelinnumeron ja maksukortin.

Toinen vaihtoehto on lähteä liikkeelle oman älypuhelimen – tai tarkemmin sen käyttöjärjestelmän -maksuominaisuuksista.

Eri valmistajien Android- ja Applen iOS-puhelimet tarjoavat kohtuullisen sujuvat maksupalvelut. Molempien käyttö edellyttää kuitenkin paikallista finanssikumppania, joka on myöntänyt asiakkaalle pankki- tai luottokortin.

Kaikesta Applen ja Googlen mahdista huolimatta ne tuovat kassatapahtumaan ”vain” tekniikan ja yhteyden. Varsinainen maksu menee edelleen tavalliselta pankkisi kortilta, joka siirretään digitaalisesti matkapuhelimeesi.

Käytännössä molempi parempi

Apple ja Google Payn asiointikokemus kassalla hämmentävän sujuva. Puhelin on ainoastaan vietävä kortinlukijan lähelle ja automaattinen nfc-yhteys laitteiden välillä hoitaa loput.

Hygieniavinkkelistä ainoa kosketus, jonka asiakas Apple Payssa tekee, on loppusumman vahvistaminen – tyypillisesti sormenjälkitunnistuksella älypuhelimen näytöllä. Google Pay ei edellytä edes erillistä vahvistusta, puhelimen lukituksen on vain oltava auki.

Mobile Payssa vahvistus tapahtuu pyyhkäisemällä näytölle ilmaantuvaa liukupainiketta. Mobile Pay-sovelluksen on myös oltava auki maksutapahtuman aikana. Kortinlukijaan se ottaa yhteyden Bluetoothilla, joka käyttäjän pitää itse muistaa kytkeä päälle puhelimen asetuksista.

Teoriassa Apple Pay -maksu on siis turvallisin, koska ostoksen vahvistamisen voi tehdä vain se henkilö, jonka puhelin samalla tunnistaa biometrisesti tai pin-koodilla.

Mobile Payn iso etu kilpailijoihin nähden on sen tuki suurten kauppaketjujen kanta-asiakasjärjestelmille. Eli sillä maksamalla voit kerätä myös pisteitä – ilman että tarvitsee erikseen höylätä Bonus- tai Plussa-kortteja.

Jos olet esimerkiksi OP:n asiakas, Apple ja Google Pay eivät ole edes ulottuvillasi, sillä pankki ei ole ottanut niitä valikoimaansa. Vakiintuneista suomalaistoimijoista kännykkäjättien maksutekniikat toimivat Aktian, Danske Bankin ja Nordean myöntämillä korteilla.

Mobile Pay on puolestaan kyennyt nousemaan itsenäiseen asemaan, vaikka sillä onkin Danske Bank -tausta. Joka pankilla on toki omia mobiilisuunnitelmiaan. Esimerkiksi OP panostaa edelleen Pivo-sovellukseensa.

Kuluttajan etuna olisi saada käyttöönsä sekä pankeista että puhelinvalmistajista riippumattomia ratkaisuja. Todennäköisesti myös mobiilimaksamisessa jäljelle jää lopulta pari voittavaa standardia

MOBIILIMAKSAMINEN: KAKSI TAPAA ALOITTAA

Mobile Pay

1. Lataa Mobile Pay -sovellus älypuhelimesi sovelluskaupasta

2. Avaa Mobile Pay -sovellus ja rekisteröidy uutena käyttäjänä.

3. Syötä matkapuhelinnumerosi, saat sen jälkeen tekstiviestillä 6-numeroisen aktivointikoodin.

4. Syötä koko nimesi, henkilötunnuksesi ja sähköpostiosoitteesi.

5. Syötä maksukorttisi tiedot. (Tähän tarvitset henkilökohtaiset pankkitunnuksesi.) Syötä myös tilinumerosi.

6. Valitse ja vahvista nelinumeroinen salasanasi.

Apple Pay tai Google Pay (Nordean tiliasiakas)

1. Käyttöönotossa voi olla pieniä eroja pankistasi riippuen, mutta periaate on sama kummassakin: Android-puhelimen käyttäjä aktivoi Google Payn ja iPhone-käyttäjä Apple Payn. Tässä 2. Nordean tapauksessa helpointa on tehdä se pankin Mobile -mobiilipankkisovelluksessa.

3. Lataa sovelluskaupasta (Applen App Storesta tai Googlen Playsta) Nordea Mobile. Tarvitset siihen Nordean Tunnusluvut-sovelluksen.

4. Avaa Mobilessa se maksukortti, jota haluat käyttää mobiilimaksamiseen.

5. Klikkaa iPhonessa ”Lisää Apple Walletiin”-painiketta tai Android-puhelimessa ”Lisää Google Payhin”-painiketta.

6. Seuraa rekisteröinnin vaiheita ja hyväksy käyttöehdot.

Lähteet: Mobile Pay ja Nordea

Antti Oksanen 

Rahat, verot, työ & eläke, koti