veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Sähköautojen akuissa hämmentävät hintaerot

Sähköautojen akuissa hämmentävät hintaerot
1.5.2019

Sähköautojen ja hybridien akuissa on hämmentävän laaja hintahaitari. Akkujen hintaerot voivat olla jopa kymmeniätuhansia euroja.

Kokenut automyyjä totesi hiljattain asiakkaiden kertovan, että he eivät osta sähköautoja eivätkä hybridejä vielä, koska he odottavat akkujen ensin halpenevan. Näin odotukset korkeajänniteakkujen hintojen putoamisesta toimivat sähköä käyttävien autojen myynnin jarruna.

Sähköautojen ja hybridien akkujen hinta tuntuu olevan arka aihe, sillä hinnoista on olemattoman vähän tietoa, vaikka muista sähköautoihin liittyvistä asioista tiedotetaan innokkaasti. Osa automaahantuojista vastasi Taloustaidon hintakyselyihin hiljaisuudella, osa kiemurteli vastausten kanssa, osalla ei tuntunut todellakaan olevan tietoa akkujen hinnoista. Teslan edustajaa ei tavoitettu sen enempää sähköpostilla kuin puhelimellakaan.

Vaiteliaisuus ei palvele sähköistettyjen autojen kauppaa. Monen automerkin täyssähköautoja ja hybridejä on myyty jo monta vuotta, ja niitä liikkuu vaihtoautomarkkinoillakin. Mutta kuka ostaa käytetyn sähköauton tai hybridin, jos tietoa akkujen kestosta ja hinnoista ei ole saatavilla ja akkutakuu loppuu 100 000 kilometrin kohdalla? 

Itselataavat hybridit

Itselataavien hybridiautojen korkeajänniteakut maksavat 1 500–8 000 euroa.

TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa. 

Toyota Yaris Hybridin akku sijaitsee takapenkin alla. Pienen 0,9 kWh akun vaihtaminen maksaa vain murto-osan ladattavan hybridin ja täyssähköautojen akuista.

HYUNDAI: Itselataavan Hyundai Ioniq HEV:n 1,56 kWh akusto maksaa 3 100 euroa ja vaihtotyö noin 140 euroa.

HONDA: Hondan CR-V Hybridin vain reilun kilowattitunnin kokoinen akkupaketti kiinnikkeineen ja muine tarvikkeineen maksaa 8 029 euroa. ”Sitä on mahdoton ennustaa, mikä paketin hinta on viiden vuoden takuun jälkeen. Yleensä näillä akkujen hinnoilla on ollut tapana pudota muutamien vuosien kuluttua”, Hondan maahantuojan NCG Importin aluemyyntipäällikkö Lasse Lääperi toteaa. 

Ladattavat hybridit

Pistokkeesta ladattavien hybridiautojen korkeajänniteakut maksavat tyypillisesti 7 500–11 000 euroa.

VOLVO: Suomen myydyimmän plug-in-hybridiautomerkin Volvon maahantuojalta akun hinta ja muut vastaukset tulivat heti ilman peräämistä: ladattavan hybridin kymmenen kilowattitunnin akku maksaa 9 914 euroa ja vaihtotyö noin 400 euroa.

Ladattavien hybridien joukossa Volvo on Suomessa eniten myyty automerkki. Kuvaan on koottu T8 Twin Engine –nimellä kulkevia plug-in-hybridiversioita Volvon eri malleista.

BMW: Myös BMW:n pistokehybridiversioiden akku on kymppitonnin hintainen.

TOYOTA: Toyotan plug-in-Priuksen 8,8 kWh akku maksaa noin 7 400 euroa.

Itselataavan Toyota Prius+:n pienen litium-ion-akun kapasiteetti on yksi kilowattitunti.

HYUNDAI: Ladattavan hybridin Ioniq PHEV:n 8,9 kWh akusto maksaa 11 100 euroa ja vaihtotyö noin 200 euroa. Hyundain maahantuojan tekninen neuvoja Herkko Sippola huomauttaa, että akustoa ei käytännössä tarvitse uusia kokonaan kuin kolaritapauksissa eikä aina niissäkään. Esimerkiksi Ioniq PHEV:n akustoon saa yksittäisiä moduuleja.

Hyundain ladattavan hybridin Ioniq PHEV:n 8,9 kWh akusto löytyy tavaratilan perältä, lattian alta. Uusi akku plug-in-Ioniqiin maksaa 11 100 euroa ja vaihtotyö noin 200 euroa.

GTE on plug-in-hybridiversio Volkswagen Golfista. GTE:ssä on 1,4 litran bensiinimoottorin ohella 8,7 kWh kokoinen korkeajänniteakku takapenkin alle sijoitettuna.

Volkswagen Golf GTE:n 8,7 kWh akku avattuna. Akku koostuu kahdeksasta moduulista.

Täyssähköautot

Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa.

HYUNDAI:Kattavimmat tiedot korkeajänniteakkujen hinnoista ja niiden vaihtotyöstä löytyivät Hyundailta. Täyssähköauto Ioniq Electricin 28 kWh akusto maksaa 21 600 euroa ja vaihtotyö noin 370 euroa.

Hyundain toisen täyssähköauton Kona Electricin 64 kWh:n akusto on paljon isompi kuin Ioniqissa, se maksaa 33 650 euroa ja vaihtotyö noin 430 euroa.

”Täyssähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä koko akuston vaihtaminen ei todennäköisesti ole tarpeellista, vaan yksittäisen tai yksittäisten akkumoduulien vaihtaminen riittää. Silloin puhutaan ihan erilaisesta kustannuksesta kuin koko akuston vaihdossa. Sen sijaan itselataavassa hybridissä mahdollinen vaihtotyö koskee koko akustoa, mutta niissä vaihdon kokonaiskustannuskin on pienempi”, Hyundain tiedotuksesta vastaava viestintäpäällikkö Saara Vainio toteaa.

VOLKSWAGEN: Audin, Volkswagenin ja Seatin tiedotuksesta vastaava K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo, että täyssähköautoista nykyisene-Golfin akuston hinta on noin 28 000 euroa. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toteaa, että e-Golf on tehty polttomoottoriauton alustalle ja edustaa ns. vanhaa tekniikkaa.

Volkswagen täyssähköisen e-Golfin akuston uusiminen maksaa 28 000 euroa. Vuonna 2017 e-Golfin akuston koko kasvoi 50 prosentilla 35,8 kilowattituntiin.

”Esimerkiksi uudessa Audi e-tronissa akusto on tehty moduuleista, jolloin on erittäin epätodennäköistä, että koko akusto uusittaisiin. Todennäköisesti siitä uusitaan yksittäisiä moduuleja. Audi e-tronin akuston hintaa ei ole vielä saatavilla”, Karjalainen kertoo.

BMW: BMW:n akkuihin on alusta lähtien voinut vaihtaa moduuleja. BMW Suomen tekninen kouluttaja Martti Monto kertoo, että kennoja myydään yksittäin, ja niiden hinta on halventunut teknologian kehittyessä. Kun yksi moduuli i3-täyssähköautoon maksoi aiemmin noin 1 500 euroa, uusimpaan akkuun sen hinta on muutaman satasen halvempi. BMW:n i3:n akussa on kahdeksan moduulia, joten koko paketin hinta on pudonnut 12 000 eurosta kymppitonniin.

BMW myy yksittäisiä akkumoduuleja. BMW i3 täyssähköautossa niitä on kahdeksan kappaletta. Kuva on 94 ampeeritunnin versiosta, jonka kapasiteetti on 33,2 kWh.

Akkujen kehityttyä kennojen kapasiteetti on kaksinkertaistunut. ”Kun BMW i3 tuli markkinoille, kennon kapasiteetti oli 60 ampeerituntia, ensimmäisessä päivityksessä se nousi 94 ampeerituntiin ja nyt se on 120 ampeerituntia”, Monto kertoo. Näin akun teho on kaksinkertaistunut 22 kilowattitunnista 42,2 kilowattituntiin, vaikka akkukotelon koko on pysynyt samana. Akun painokin on noussut vain hieman, 230 kilosta 280 kiloon.

NISSAN: Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa. Leafin akkuihin on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vaihdettu vain moduuleita, joiden hinta on 520 euroa. Vaihtotyön aika ja hinta riippuvat vaihdettavasta moduulista, mutta se voi olla kymmenen tuntia ja akkukorjaamolla tuntihinta on keskimäärin 140 euroa. Koko akkupaketti vaihtuu 2-3 tunnissa – pääkaupunkiseudulla korjaamon tuntihinta on keskimäärin 100 euroa.

Akkujen hinnat halpenevat

Viestintäpäällikkö Saara Vainio kertoo, että Hyundain akustojen hinta on jo laskenut usealla tuhannella eurolla. ”Jos akuston tai akkumoduulin vaihto tulee eteen esimerkiksi viiden tai kahdeksan vuoden kuluttua, hinta voi olla jo aivan muuta kuin nyt”, hän huomauttaa.

Sähköautot elävät nyt murrosvaihetta. Maahantuojien mukaan monien uusien mallien akkujen hinnoista ei ole vielä tietoa. Vanhojen akkujen hintoja taas ei olla erityisen innokkaita kertomaan.

”Uuden sukupolven GEN3-akuilla varustettuja autoja on vasta tulossa markkinoille. En halua antaa edellisen version tietoja, koska ne ovat harhaanjohtavia”, Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski toteaa. 

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti