veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Grafiikka pärjää suhdanteissa – sijoittajalle maailmankuulun taiteilijan teos

Grafiikka pärjää suhdanteissa – sijoittajalle maailmankuulun taiteilijan teos
12.4.2024

Litografia, serigrafia, etsaus, akvatinta, mezzotinto, kuivaneula – taidegrafiikka on yksi parhaimmista taiteen tekniikoista, koska se on uniikkia, edullista taidetta ja helppoa kodin sisustukseenkin. Grafiikka myös myy hyvin taloussuhdanteista riippumatta ja pitää huonoina aikoina taiteilijat ja taidekauppiaat leivässä. 

Nykyään taidekauppa on pitkälti siirtynyt internetiin, missä tuoreen grafiikan myynti onnistuu hyvin. Suurin osa grafiikasta on 250–2 000 euron hintahaarukassa.

Suomessa on useita suosittuja grafiikan tekijöitä, ja kuluttajilla on paljon laadukasta valinnanvaraa. Suosittuja grafiikan tekijöitä ovat esimerkiksi Kuutti Lavonen, Riitta Nelimarkka, Elina Luukanen ja Miina Äkkijyrkkä.

Värikäs taidegrafiikka säilyttää jälleenmyyntiarvonsa mustavalkoista paremmin, poikkeuksena mustavalkografiikasta ovat suositut Pentti Kaskipuro ja Outi Heiskanen.

Kansallistaiteilijoistamme Albert Edelfeltin, Helene Schjerfbeckin ja taidegrafiikan uranuurtajanakin tunnetun Hugo Simbergin grafiikkaa voi hankkia jopa muutamalla sadalla eurolla huutokaupoista.

Arvografiikkaa ulkomailta

Jos kuitenkin todella halutaan sijoittaa arvografiikkaan, niin katse kohdistuu maailmankuulujen taiteilijoiden, kuten Pablo Picasson, Salvador Dalin, Edvard Munchin, Rembrandtin ja Joan Mirón grafiikkaan. Tällaista grafiikkaa kannattaa ostaa vain pitkään toimineesta taiteen myyntipaikasta, joka tarjoaa teoksesta kaiken tarvittavan tiedon.

Edvard_Munch_Girl_at_the_Beach_Wikimedia_Commons.jpg

Norjalaisen Edvard Munchin taidegrafiikka kuuluu kansainvälisten taidemarkkinoiden halutuimpiin ja arvostetuimpiin. Munchin grafiikkavedos Nuori nainen rannalla vuodelta 1896 huudettiin vuonna 2013 Christie’sillä 2,1 miljoonalla dollarilla. Nimenomaan graafisella tuotannollaan Munch sai taiteelleen kansainvälisen huomion. Kuva: Wikimedia Commons

Esimerkiksi taannoin Sotheby’sin huutokaupassa 20 000 euron lähtöhinnalla myynnissä olleesta Picasson Bacchanale au hibou -grafiikkavedoksesta kerrottiin myynnin yhteydessä, että se oli 27/50 vedossarjasta, signeerattu, tehty kudotulle paperille, painotalo oli Arnéra Vallauris Ranskassa ja julkaisija oli Galerie Louise Leiris Pariisista. Jos tällaisia tietoja ei anneta arvografiikasta myynnin yhteydessä, unohda ostos.

Vanhoista mestareista Rembrandtin grafiikat ovat kovissa hinnoissa (noin 2–3 miljoonaa euroa). Andy Warholin grafiikat ovat kestosuosikkeja kansainvälisillä taidemarkkinoilla 100 000–60 miljoonan euron hintahaarukassa.

Nykytaiteen arvokkain sijoitusgrafiikka tulee Banksyltä. Vuonna 2018 Tyttö ja ilmapallo huutokaupattiin Sotheby’sillä 1 042 000 punnalla.

Ennen kuin sijoitat arvografiikkaan, ota huomioon:

  • Taiteilijan on oltava kuuluisa.
  • Teoksen aiheen tulisi olla tyypillinen ja tunnistettava taiteilijan tuotannolle.
  • Tiedossa on paperin laatu, mahdollinen vesileima, painotalo, kustantaja, galleristi ja tiedot ovat helposti vahvistettavissa.
  • Vedoksessa on juokseva numero, vedossarjan määrä ja taiteilijan signeeraus.
  • Vedossarja ei ole liian suuri, mielellään maksimissaan 50. Vedossarjan numero ja merkintä tpl’a (taiteilijan itsensä vedostama) eivät nosta teoksen hintaa.
  • Teos löytyy taiteilijan katalogista (Cataloque raisonné).
  • Kehysten pitää aina olla hyvässä kunnossa, lasi päällä ja varastointi huolellista.
  • Arvografiikassa väärennösriskit koskevat yleensä vain kallista ulkomaista grafiikkaa.
  • Kalliimmassa grafiikassa E.A (Artist’s proof) -merkintä kannattaa aina tarkistaa väärennösriskin poistamiseksi.

Pauliina Laitinen

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja taidemarkkinoiden asiantuntija

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti