veronmaksajat.fi

Kannattaa olla kuskin penkillä – siirtymän väristä riippumatta

Antti Oksanen

Taloudesta taittaen

Antti Oksanen on Taloustaidon päätoimittaja. Seuraa Twitterissä @Aoksanen

”Olipa firmasi sitten harmaan talouden tai vihreän siirtymän asialla, on rahasi aina tervetullut meidän firman kassaan.”

Näin mainosti eräs Virtasen Moottori Oy omilla Facebook-sivuillaan. Elokuussa Mainonnan eettinen neuvosto katsoi yhtiön markkinoinnin olleen hyvän tavan vastaista.

Neuvosto törmää työssään säännöllisesti ajan markkinoinnin henkeen. Se on yhtä tunkkaista kuin nykypäivän some-keskustelukin.

Mainosalustojen määrä on räjähtänyt verkossa, jonka eri kanavissa on helppo operoida nollabudjeteilla ja saunaillan jatkoilla heitetyillä ideoilla. Se, mikä toimii sisäpiirin vitsinä, on harvoin hyvää markkinointiviestintää.   

Viittauksella harmaaseen talouteen Virtasen Moottori törmäsi Kansainvälisen kauppakamarin markkinoinnin perussääntöjen ykkösartiklaan. Sen mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista.

Sama artikla huomauttaa, että markkinoinnissa on otettava myös huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu. Tältä pohjalta voisi kyseenalaistaa myös ”vihreän siirtymän” käytön mainoksessa, ikään kuin rinnasteisena toimintana harmaalle taloudelle.

Toki sekin oli varmasti huumoria. Siihen törmää muutenkin säännöllisesti, kun puhutaan siirtymisestä talouteen ja energiajärjestelmään, joka olisi vähemmän vahingollista luonnolle ja ilmastolle.

Suomen suurimmille vientiyrityksille vihreä siirtymä ei ole ”läppää” vaan ainutkertainen bisnesmahdollisuus. Koneen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin vastasi (HS 15.4.) jo keväällä hyvin niille, jotka ihmettelevät sitkeästi ääneen, miksi meidän pitäisi olla asiassa aktiivisia. Ovathan suurimmat saastuttajat ja väestömassat ihan muualla kuin pohjolan perukoilla.

Herlin muistutti, että etujoukoissa olevat muovaavat tulevaisuutta. Muuten pitää sopeutua siihen, mitä muut eli kilpailijat tekevät.

”Itse olen aina tykännyt olla enemmän kuskin penkillä kuin pelkääjän paikalla”, hän sanoi haastattelussa.

Tällaista puhetta suomalaiset ymmärtävät. Myös poliitikot voisivat perustella panostuksia vihreään tai puhtaaseen teknologiaan konkreettisemmin, markkinatalouden termein. 

Vihreän siirtymän alle luokiteltavia investointeja myös kovasti suunnitellaan Suomessa. EK:n mukaan tällaisia, pääasiassa puhtaan energiatuotannon hankkeita on piirustuspöydällä noin 140 miljardin euron edestä. Lähivuodet näyttävät, kuinka suuri osa niistä toteutuu.

Samaan aikaan kansainväliset pääomavirrat ovat kääntyneet voimakkaasti kohti vastuullisia sijoituskohteita. Näin ei tapahtuisi, elleivät pitkän aikavälin tuotto-odotukset sijoittajia siihen kannustaisi. Kriittisen tarkastelun kestävän yritystoiminnan oletetaan siis olevan yksinkertaisesti parempaa bisnestä.

Yritysten, isojen ja pienten, hallituksilla ei ole oikeastaan muuta mahdollisuutta kuin ohjata liiketoimintaa kohti ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja. Se on todennäköisesti paras tapa varmistaa yrityksen ja sen omistajien menestyminen tulevaisuudessa.

Antti Oksanen

Kommentit (0)
 

Kommentoi
Kommentoinnin yhteydessä kerättävät tiedot on tarkoitettu vain kommentoinnin pitämiseksi asiallisena. Kommentoinnin yhteydessä annettuja tietoja ei tallenneta asiakasrekisteriin, eikä niitä käytetä tai luovuteta muuhun tarkoitukseen.
Nimesi Sähköpostiosoitteesi (ei näy julkisesti)
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan kolme ynnä kuusi?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogit