Kun merkkihuollossa tehdään kelvotonta työtä tai lasku tuntuu suurelta, riippumattoman ketjun huoltokorjaamo voi tuntua kiinnostavalta vaihtoehdolta. Monilla näiden ketjujen korjaamoilla on osaamista ja laitteistoja, joilla voi vastata hybridivoimanlähteiden, avustimien ja diagnoosiprotokollien luomiin uusiin haasteisiin.
Riippumattomat korjaamot kilpailevat aiempaa täysipainoisemmin teknisesti jatkuvasti monimutkaistuvien autojen huoltamisessa ja korjaamisessa, koska Euroopan laajuinen ns. ryhmäpoikkeusasetus lokakuulta 2003 velvoittaa autonvalmistajat jakamaan autojensa huoltamisessa ja korjaamisessa tarvittavaa informaatiota, työkaluja, testauslaitteita, ohjelmistoja ja koulutusta.
”Ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan yksittäisillä autokorjaamoilla on oltava pääsy autojen huolto-ohjelmiin. Tämä mahdollistaa sen, että uudenkin auton määräaikaishuollot voi suorittaa millä tahansa autokorjaamolla, kunhan noudatetaan virallista huolto-ohjelmaa”, Motonetin ketjupäällikkö Marko Leskinen muistuttaa.