Kuinka hyvin akku kestää, jos auton alustaan osuu isku? Miten akkua kannattaa ladata, että se säilyttäisi varauskykynsä? Nämä ovat rahanarvoisia kysymyksiä, sillä korkeajänniteakun vaihtaminen Volvon tai Volkswagenin pistokehybridiin voi maksaa 13 000 euroa.
Reiän tai naarmujen löytäminen pistokehybridiauton pohjasta herättää kysymään, miten hyvin ladattava korkeajänniteakku kestää kolhuja? Löytynyt reikä ei ole akuston kohdalla, mutta katsastusaseman tarkastaja pohtii, voisiko siitä päästä likaa korkeajänniteakun liittimiin, jotka ovat vain vähän taaempana?
Volkswagenia maahantuovan K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen lohduttaa, että liittimet eivät ole vaarassa, mutta jos isku olisi kohdistunut kuoreen, se voisi aiheuttaa ongelmia.
”Jos akun kuori muuttaa muotoaan, akkumoduuli voi saada painauman kylkeen tai moduuli voi muuttaa muotoaan – esimerkiksi kiertyä. Kumpikin voi aiheuttaa eristysvastusvian. Akun muodonmuutokseen on siis suhtauduttava aina vakavasti. Tällaisessa tapauksessa yksi vaihtoehto on, että akun kuoret vaihdetaan”, Karjalainen toteaa.
Korkeajänniteakuston sijoittelu vaihtelee autosta toiseen: