veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

Miten hybridi kestää kolhuja ja latauksia? Näin saat akun kestämään pidempään

24.4.2020

Pikalataaminen kuluttaa akustoa enemmän kuin lataaminen pienemmällä latausteholla shuko-pistokkeesta, josta pistokehybridin varaustilan saa täyteen 3,5-6 tunnissa akuston koosta riippuen.

Kuinka hyvin akku kestää, jos auton alustaan osuu isku? Miten akkua kannattaa ladata, että se säilyttäisi varauskykynsä? Nämä ovat rahanarvoisia kysymyksiä, sillä korkeajänniteakun vaihtaminen Volvon tai Volkswagenin pistokehybridiin voi maksaa 13 000 euroa.

Reikä hybridi-Passatin pohjan suojauksessa ei onneksi ollut akuston kohdalla. Merkkihuollossa kerrottiin, että tavallisina talvina suojia rikkoutuu ja niitä vaihdetaan joka vuosi.Reiän tai naarmujen löytäminen pistokehybridiauton pohjasta herättää kysymään, miten hyvin ladattava korkeajänniteakku kestää kolhuja? Löytynyt reikä ei ole akuston kohdalla, mutta katsastusaseman tarkastaja pohtii, voisiko siitä päästä likaa korkeajänniteakun liittimiin, jotka ovat vain vähän taaempana?

Volkswagenia maahantuovan K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen lohduttaa, että liittimet eivät ole vaarassa, mutta jos isku olisi kohdistunut kuoreen, se voisi aiheuttaa ongelmia.

”Jos akun kuori muuttaa muotoaan, akkumoduuli voi saada painauman kylkeen tai moduuli voi muuttaa muotoaan – esimerkiksi kiertyä. Kumpikin voi aiheuttaa eristysvastusvian. Akun muodonmuutokseen on siis suhtauduttava aina vakavasti. Tällaisessa tapauksessa yksi vaihtoehto on, että akun kuoret vaihdetaan”, Karjalainen toteaa.

Korkeajänniteakuston sijoittelu vaihtelee autosta toiseen:

Kirjaudu sisään, niin näet koko artikkelin.
 

Kirjaudu jäsenpalveluun

Taloustaito Bonus – Veronmaksajien jäsenille

Bonus-osastoon ilmestyy juttuja tasaista tahtia. Voit myös tulostaa artikkeleita.

Bonus on Veronmaksajien jäsenetu. Juttujen alkuosa on nähtävissä kaikille, mutta loppuosa näkyy vain kirjautuneille. Kirjautumisessa käytetään samoja tunnuksia kuin Veronmaksajien verkkosivustolla.

Jos olet jäsen, mutta sinulle ei ole tunnuksia, rekisteröidy täältä. Jos et ole jäsen, liity Veronmaksajiin täältä.

Vanhoja Bonuksia voit lukea täältä.

Näitä muut lukevat nyt

Taloustaito somessa