veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

Kehittyvä turvatekniikka muuttaa autoilua – miten?

16.8.2021

Kun turvatekniikka autoissa lisääntyy, autonhallintataidon merkitys vähenee. Toisaalta autoista tulee monimutkaisempia käyttää. Korjauskustannusten nousu on jäänyt pieneksi, mutta yksittäiset korjaukset voivat olla hankalia, Suomen Autoteknillisen Liiton puheenjohtaja Kari Kaihonen arvioi ristiriitaista kehitystä.

Automaattinen hätäjarrutus on asiantuntijoiden mielestä ja myös tutkimuspohjalta tärkein vakavia onnettomuuksia ja myös lievempiä peltikolareita vähentävä uusi järjestelmä. Mikä tulee kakkosena eli mikä olisi toiseksi tärkein?

Kari Kaihonen: ”Liikenneonnettomuuksissa vammautumista pyritään ehkäisemään kahdella eri tavalla: aktiivisilla turvalaitteilla, joilla pyritään ennaltaehkäisemään onnettomuuksia, ja passiivisilla, joilla pyritään minimoimaan onnettomuuden henkilövahingot.

Ennalta ehkäiseviä turvavarusteita ei autoissa aiemmin ole paljon ollut. ABS oli pitkään ainoa, kunnes se sai rinnalleen luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät.

Turvavarusteista suurin osa oli vasta onnettomuudessa toimivia, kuten niskatuet, turvavyöt, turvavöiden esikiristys, turvatyynyt ja turvarakenteet auton korissa. Erilaisten kamera- ja anturitekniikoiden sekä automaation kehittyessä on nyt mahdollista tuoda lisää ennaltaehkäiseviä turvavarusteita autoihin.

Auton sisällä ovat henkilöt jo olleet melko hyvin suojassa, mutta jalankulkijat ja pyöräilijät ovat olleet edelleen alttiina vakaville vammautumisille. Automaattinen hätäjarrutus on tähän ehdottomasti tervetullut apu. Samalla se vähentää myös sekä peräänajoja että volyymiltään yleisimpiä parkkipaikkakolhujakin.

Auton sisällä olijoille suurinta vaaraa ovat aiheuttaneet peräänajojen lisäksi törmääminen vastaantulijaan tai tieltä suistuminen. Tähän kaistavahti tuo vuorostaan merkittävän avun.

Kaistavahti ei tietenkään poista ylinopeuksien tai ohitusten aiheuttamia onnettomuuksia, mutta se voi pelastaa torkahtamisessa tai tilanteissa, joissa kuljettajan huomio on toisaalla, esimerkiksi puhelimessa.”

Uudet EU-määräykset edellyttävät ensi vuonna entistä kattavampaa turvallisuusvarustelua autoihin. Tarvitaanko muuta? Mitä muuta on mahdollisesti tulossa seuraavan parin vuoden aikana?

Kirjaudu sisään, niin näet koko artikkelin.
 

Kirjaudu jäsenpalveluun

Taloustaito Bonus – Veronmaksajien jäsenille

Bonus-osastoon ilmestyy juttuja tasaista tahtia. Voit myös tulostaa artikkeleita.

Bonus on Veronmaksajien jäsenetu. Juttujen alkuosa on nähtävissä kaikille, mutta loppuosa näkyy vain kirjautuneille. Kirjautumisessa käytetään samoja tunnuksia kuin Veronmaksajien verkkosivustolla.

Jos olet jäsen, mutta sinulle ei ole tunnuksia, rekisteröidy täältä. Jos et ole jäsen, liity Veronmaksajiin täältä.

Vanhoja Bonuksia voit lukea täältä.

Näitä muut lukevat nyt

Taloustaito somessa