veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

Cupra Formentor e-Hybrid – tyylikäs päristin ja loistava ajettava

27.7.2021

Mattapintainen Petrol Blue Matt -ulkoväri yhdessä Cupran kuparinväristen tunnusten kanssa tekee Formentorista huomiota herättävän ajokin.

Cupra Formentor on hauskan näköinen auto, joka on hyvä ajaa. Sen e-Hybrid-versio ei kuitenkaan vastaa kaikilta osin urheilullisen mielikuvan luomiin odotuksiin, ja keskusnäyttöön vietyjä toimintoja on todella hankala käyttää.

Cupra on tuoreimpia tulokkaita autonvalmistajien villityksessä luoda high-end-brändejä. Samaan tapaan kuin Citroën loi perinteikkäästä mallinimestään DS:stä uuden automerkin, Seat on irrottanut urheilulliset Cupra-versionsa uudeksi merkiksi.

Ensimmäinen Cupra oli uudelleen nimetty Seat Leonin Cupra-versio, mutta katumaasturi Formentorilla ei ole aivan suoraa vastinetta Seatin mallistossa.

Cupra Formentor on Seatien tapaan rakennettu Volkswagen-konsernin muista autoista tutuista osista. Pohjalevy on sama kuin Golfissa, Leonissa, Atecassa ja Octaviassa, minkä ohella ladattavan e-Hybrid-version voimalinja on teholukemia myöten sekin tuttu Volkswagenin ja Škodan malleista.

Toisin kuin Cupralta odottaisi voimalinja ei reagoi urheilullisen terävästi kaasupolkimen liikkeisiin vaan viivettä on yllättävänkin paljon – varsinkin kun sähkömoottorilla voisi päästä täysin välittömään kaasunvasteeseen.

Ajettavuudeltaan Formentor on positiivisesti urheilullinen. Ohjausvälitys on nopea – 2,1 kierrosta laidasta laitaan – mikä voi jonkun mielestä tuntua maantieajossa rauhattomuudelta. Jopa paljon urheilullisia autoja ajanut naiskoeajajakin hieman vierasti sitä, mutta rata-autoista pitävälle se istuu hyvin käteen ja ohjausvaste on todella luonteva. Vaikka ohjausvaste tuntui naiskoeajajasta kevyeltä, siihenkin on luotu taitavasti rata-automaista tanakkuutta.

Naiskuljettaja kiinnitti myös huomiota epäsuhtaan, joka hänen mielestään oli polkimien ja ohjauksen välillä: ohjauksen keveyteen nähden polkimet vaativat enemmän poljinvoimaa kuin olisi odottanut.

Muutkin koeajajat kiinnittivät huomiota jarrutuntumaan, joka ei vastaa Cupran terävää mielikuvaa eikä luonnetta. Varsinkin urheilullisessa autossa poljintuntuman pitäisi olla erittäin hyvä ja jarrujen tulisi purra sekä viiveettömästi että sopivan progressiivisesti niin, että kuljettajan on helppo hallita jarrutusvoimaa.

Hybridi-Formentorissa komeat Cupra-merkityt jarrusatulat näyttävät paremmilta kuin miltä jarrut tuntuvat, sillä jarrutuntumassa on pehmeyttä ja viivettä, jota Volkswagenin GTE-malleista ei ole jäänyt muistikuviin.

Kirjaudu sisään, niin näet koko artikkelin.
 

Kirjaudu jäsenpalveluun

Taloustaito Bonus – Veronmaksajien jäsenille

Bonus-osastoon ilmestyy juttuja tasaista tahtia. Voit myös tulostaa artikkeleita.

Bonus on Veronmaksajien jäsenetu. Juttujen alkuosa on nähtävissä kaikille, mutta loppuosa näkyy vain kirjautuneille. Kirjautumisessa käytetään samoja tunnuksia kuin Veronmaksajien verkkosivustolla.

Jos olet jäsen, mutta sinulle ei ole tunnuksia, rekisteröidy täältä. Jos et ole jäsen, liity Veronmaksajiin täältä.

Vanhoja Bonuksia voit lukea täältä.

Näitä muut lukevat nyt

Taloustaito somessa