veronmaksajat.fi

Viinitrendit

Viinistä tuli arkipäivää

Viini on yhä useammalle arkinen hyödyke – nyt jo Suomessakin. Muoti-ilmiöillä on vaikutusta siihen, millaiset viinit kulloinkin kuluttajia kiinnostavat. Yksi tämän hetken trendeistä on rypäleblendien suosion kasvu.Kuphuviini

Viinitrendeistä suurin lienee viinin arkipäiväistyminen. Ei tarvitse olla kummoinenkaan tapahtuma, kun juhlistamme sitä avaamalla kuohuviinin.

Trendi on maailmanlaajuinen ja havaittu esimerkiksi yhdysvaltalaisessa Wine Market Councilin raportissa tammikuulta 2013.

Saman raportin mukaan säännöllisesti viiniä juovien osuus Yhdysvalloissa on noussut kahdenkymmenen viime vuoden aikana yli 20 prosenttiyksikön verran.

Suurimmat kuluttajaryhmät ovat suuret ikäluokat sekä millennium-sukupolvi. Suurilla ikäluokilla on vapautunut rahaa kulutukseen, josta osa suuntautuu hyviin viineihin. Millennium-sukupolvella puolestaan viini on jo osa elämäntapaa.

Suomessa kuluttajaryhmät ovat luultavasti hyvin samankaltaiset. Kuohuviinit ainakin tekevät kauppansa: niiden kulutuksen kasvu oli viime vuonna noin 3 prosenttia ja edellisenä lähes 6 prosenttia.

Muutoin kulutus Suomessa on hyvin keskittynyt halvimpien hintaluokkien viineihin, sillä juoduista punaviineistä 65,4 % ja valkoviineistä 77,3 % oli hinnaltaan alle 7,99 euroa.

Suositut viinit

Mitkä sitten ovat maailmalla ”kuumia” viinejä, joita kuluttajat janoavat? Seuraavassa muutamia esimerkkejä:

Punaiset sekoiteviinit

Useasta rypälelajikkeesta tehdyt viinit, etunenässä rhônelaiset grenache, syrah ja mourvedre, ovat syrjäyttämässä yhden lajikkeen viinit. Myös Australiasta tulee mielenkiintoisia blendejä, ja moni perinteinen eurooppalainenkin tuottaja on herännyt trendiin.

Prosecco

Laadukkaat kuohuvat haastavat samppanjan. Erityisesti italialainen DOC-laatuinen Prosecco, sekä valkoisena että roseena, kasvattaa rajusti markkinaosuuttaan maailmalla.

Uutuudet

Tutut brändätyt viinit pitävät osuutensa markkinoista, mutta samanaikaisesti kuluttajat ovat valmiita kokeilemaan uutta. Erityisesti tästä hyötyvät pienemmät viinialueet, kuten Itävalta, perinteiset italialaiset lajikkeet ja alueet, Pohjois-Espanja sekä Uusi-Seelanti.

Myös malbec-viinit ovat edelleen erityisen kysyttyjä ja vaikka Argentiina pysyy niissä vahvoina, on malbecin alkuperäinen kotiseutu Ranskan Cahors nousussa.

Chile

Alkon tilastoja katsomalla saa selvän kuvan suomalaisten viinimausta. Viisi viime vuotta myyntitilastojen kärkeä on hallinnut yksi viinimaa: Chile. Sekä valko- että punaviineissä Chile on ollut kärjessä vuodesta 2007 lähtien (pl. 2007 valkoviinit, jolloin Chile oli sijalla 2).Viinipullon avaaja

Mielenkiintoinen yksityiskohta on kuitenkin se, että vasta vuonna 2012 chileläinen Gato Negro nousi myydyimmäksi viiniksi. Siihen asti paikkaa piti unkarilainen Magyar Fehér Bor.

Nousussa

Jenkeissä suurin yllättäjä viime vuonna olivat makeat Moscato-viinit. Muoti-ilmiö syntyi lähes tyhjästä, mutta innoittajana olivat muutamat vaikutusvaltaiset räppärit ja klubit.

Kuivan roseen ennustetaan kasvattavan suosiotaan, vaikka Suomessa sen myynti on marginaalista.

Aussiviinit palaavat pöytään, sillä moni kuluttaja etsii lasiinsa mehukkaan hedelmäisiä viinejä. Perinteiset aussi-shirazit, jotka välillä jäivät hieman unohduksiin, palaavat, ja lisäksi australialaiset pinot noirit ja malbecit tekevät tuloaan. 

Uudet kuluttajat

Nopeimmin kasvavat kuluttajaryhmät löytyvät Kaukoidästä. Viinihuutokaupat Kiinassa ja erityisesti Hongkongissa takovat hintaennätyksiä. Haluttuja ovat perinteiset eurooppalaiset huippuviinit.

Kuvaavaa on myös, että perinteinen laatulehti The Wine Advocate myytiin singaporelaisille sijoittajille.

Uudet kuluttajaryhmät länsimaissa sen sijaan ovat kääntäneet selkänsä perinteisille alueille. Missä parikymmentä vuotta sitten jokaisen vähänkään itseään kunnioittavat kuluttajan kuului tuntea Bordeaux’n ja Bourgognen viinit, ei nykykuluttajalla ole samanlaista taakkaa.

Lisäksi noiden viinien hinnat ovat karanneet taivaisiin, ja nykykuluttaja etsii mieluummin parempaa vastinetta rahoilleen.

Nykykuluttaja myös etsii tietoa viineistään uusista ja moderneista kanavista. Perinteiset viinikriitikot menettävät valtaansa, ja tietoa haetaan sosiaalisesta mediasta, kuten kaikilla muillakin elämänalueilla.

Risto Karmavuo

Kuvat: Istockphoto.com

 

 

Mainos

Blogeissa

  • Tuloerot vain yksi talouden mittari
    Kopra
    Tuloerojen kehityksestä on keskusteltu tänäkin syksynä ahkerasti. Sipilän hallituksen politiikka on tässä suhteessa todettu tuloeroja lisääväksi, siinä missä Kataisen-Urpilaisen hallituksen linja o...
  • Finanssivalta vaihtuu – sukupolvi ei
    Oksanen
    Suomi on pieni maa, vaikka puhuttaisiin isoista toimialoista. Hyvin rajattu joukko miespuolisia nimiä pyörii spekulaatioissa, kun valta vaihtuu maan suurimmissa finanssitaloissa. OP-ryhmä nimitti u...
  • Keskuspankit vähentävät elvytystä: Oletko varautunut korkojen nousuun?
    Lehtonen
    Kun USA:n keskuspankki (FED) aloitti ensimmäisenä epätavalliset rahapolitiikan keinot finanssikriisin puhjettua, harva ajatteli, että vajaa kymmenen vuotta sen jälkeen käytännössä kaikki keskeiset ...

veronmaksajat.fi