veronmaksajat.fi

Takkuja vuokranmaksussa? Vuokranantajakin voi pyrkiä torjumaan maksuongelmia

8.11.2017 Mia Koro-Kanerva

Vuokramarkkinassa menee monessa suhteessa hyvin, mitä tulee vuokranantajien ja vuokralaisten väliseen suhteeseen. Vuokra-asumisen status on nousussa, asuntojen kuntoon kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja moni vuokranantaja on sisäistänyt asiakassuhteen hoidon merkityksen. Myös suurin osa vuokralaisista hoitaa velvoitteensa mallikelpoisesti. Totaalikatastrofitapaukset ovat oikeasti todella harvinaisia.

Yksi ilmiö markkinassa kuitenkin edelleen monia mietityttää: mitä teen, kun vuokralaiseni maksaa vuokransa miten sattuu?

Ilmiö on vanha, mutta kuitenkin tietyllä tavalla muuttunut. Muutosta kuvaavat hyvin luottohäiriötilastot. Tämän vuoden aikana kuluttajille on kertynyt noin 16 prosenttia enemmän uusia maksuhäiriömerkintöjä kuin viime vuonna. Maksuhäiriöisten henkilöiden kokonaismäärän kasvu on kuitenkin samaan aikaan tasaantunut. Suomen Asiakastieto Oy:n mukaan Suomessa on 374 200 luottohäiriöistä henkilöä – lähes täsmälleen yhtä monta kuin vuosi sitten. Lisääntyvät luottohäiriöt kertyvät siis yksille ja samoille ihmisille.

Luottohäiriöisistä noin joka kahdeksannella on merkintöjä myös maksamattomista vuokrista. On muistettava, että merkintä tulee vasta oikeudellisen perintäprosessin jälkeen, jos vuokraa ei ole onnistuttu perimään. Muut maksuhäiriöt heijastuvat vuokranmaksukykyyn kuitenkin jo paljon ennen oikeusprosessia.

Vuokralaiskandidaatin maksukyky ja luottotiedot pitää selvittää ennen kuin vuokrasopimus allekirjoitetaan. Toiset ovat sitä mieltä, etteivät koskaan ota vuokralaiseksi henkilöä, jolla on merkintöjä. Toiset taas ajattelevat, että vuokralainen, jolla on merkintöjä, on hyvä ja pitkäaikainen vuokralainen, koska tietää asunnon saannin olevan hankalaa.

Mutta luottohäiriömerkintöjen kasautuminen voi alkaa myös vuokrasuhteen aikana, vaikka alkumetreillä paperit olisivatkin olleet puhtaat. Vuokralaisen maksutilannetta pitää siis joka tapauksessa koko ajan seurata aktiivisesti. On myös vuokralaisen etu, ettei saatavia pääse kertymään.

Mielestäni asiaa ei ensisijaisesti kannata nähdä ongelmana, vaan asiana, johon voi itse vaikuttaa.

Vuokrasuhteen alussa vuokralaiselle pitää kertoa, että maksuja seurataan tarkasti ja että häneltä odotetaan sopimuksen noudattamista. Samalla kannattaa muistuttaa vuokralaista siitä, että vuokranmaksuongelmissa pitää ottaa heti yhteys vuokranantajaan ja sopia etukäteen ja yhdessä, miten ongelmasta päästään yli.

Jos vuokraa tai sen osaa ei ala kuulua, vuokralaista muistutetaan puuttuvasta osasta välittömästi ystävällisin, mutta napakoin sanakääntein.

Jos vuokranmaksusta joudutaan muistuttamaan, voi viestissä vaatia viivästyskoron lisäksi myös perintäkulua. Perintälaki ei aseta muutaman asunnon vuokranantajan perintäkuluille kattoa, mutta kohtuullisia niiden täytyy luonnollisesti olla. Kohtuullisena voidaan pitää esimerkiksi 10-15 euron maksua.

Mia Koro-Kanerva

Kirjoittaja on Suomen Vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja.

Kommentit (0)
 

Kommentoi!
Nimesi Sähköpostiosoitteesi
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan kahdeksan ynnä neljä?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Kirjoittajasta

Mia Koro-Kanerva

Mia Koro-Kanerva on Suomen Vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja. Seuraa @Vuokranantajat twitterissä.

Blogeissa

veronmaksajat.fi