veronmaksajat.fi

Matkalaukku lennolla matkustamoon vai ruumaan?

7.9.2017 Matkat

Lentokoneen matkatavarasta on tullut lentoyhtiöiden tarjoama lisäpalvelu, jolla on joka lennolla monta eri hintaa.

Kallein tapa on huomata vasta kentällä, että matkalaukun kuljetus ei kuulunutkaan lipun hintaan. Kuva iStockphoto.com

Yhä useampi matkustaa nykyisin lentokoneessa pelkkä käsimatkatavara mukanaan. Syynä on lentoyhtiöiden yleistynyt tapa hinnoitella liput näyttämään mahdollisimman edullisilta. Halvimman lipun ostaja joutuu maksamaan matkalaukusta erikseen.
Tämä heikentää matkustusmukavuutta etenkin koneeseen noustessa. Viimeiset sisääntulijat joutuvat etsimään laukuilleen tilaa koneesta.

Tarkista ja maksa matkatavara etukäteen 

Lippukategorioita on nykyisin niin monia, että kannattaa jo lippua ostaessa miettiä, miten paljon tavaraa ottaa mukaan. Olisiko ehkä edullisempaa ostaa kalliimman kategorian lippu, johon kuuluu yhden tai kahden matkalaukun kuljetus vai edullisin lippu, ja maksaa matkalaukun kuljettamisesta erikseen. 

Kallein tapa on huomata vasta kentällä, että matkalaukun kuljetus ei kuulunutkaan lipun hintaan. Jos taas matkan aikana tulee tehtyä ostoksia sen verran, ettei laukku mahdu enää painonsa puolesta käsimatkatavaroihin, voi laukulle buukata verkossa paikan ruumasta yleensä vielä päivää ennen kotiinpaluuta. Se on aina edullisempaa kuin maksaa laukuista lähtötiskillä, jossa matkalaukun kuljetukselle voi tulla hintaa jopa useita satasia.

Jos tavaraa pitää kuljettaa paljon, kannattaa katsoa myös bisnesluokan lipun hintoja ennen kuin alkaa miettiä lentorahtia. Rahti maksaa vähintään 300 euroa ensimmäiseltä 20 kilolta. 

Painorajat vaihtelevat lentoyhtiöillä

Useimmilla lentoyhtiöillä on samanlainen käytäntö mukaan tulevan matkalaukun koosta ja painosta, mutta erojakin on.

Ruumaan menevä matkalaukku saa painaa tyypillisesti 23 mutta Norwegianilla jopa 32 kiloa. Käsimatkatavara saa painaa 8–12 kiloa, mutta esim. British Airways sallii lentolaukulle painoa peräti 23 kiloa.

Lentolaukkuina myydyt matkalaukut ovat tyypillisesti kooltaan 40 x 30 x 15–20 cm. Eniten painoa lupaava British Airways hyväksyy enintään 15 sentin paksuisen lentolaukun.

Laukun ohella koneeseen saa ottaa henkilökohtaisen tavaran. Osa yhtiöistä laskee sen painon yhteen käsimatkatavaran kanssa, osa ei.

Jos painon kanssa tulee ongelmia, kannattaa esimerkiksi järjestelmäkamera tai tietokone ottaa laukusta erikseen ”henkilökohtaiseksi tavaraksi”.

Tilauslennoilla voi olla tiukemmat matkatavaramääräykset, koska ryhmämatkat lennetään koneilla, joihin on asennettu tavallista enemmän penkkirivejä. Matkatavaroille jää siten vähemmän tilaa, ja siksi käsimatkatavaroiden kokoa ja määrää rajoitetaan.

Suomeen lentävistä yhtiöistä British Airways laskuttaa matkatavaroista eniten, mutta sallii myös eniten painoa. Minskiin Valko-Venäjälle lentävä Belavia ei puolestaan veloita lainkaan matkatavarasta.

Jos lipun ostaa verkkokaupasta, kannattaa tarkistaa sen koodit. 0PC tai NO tarkoittaa, ettei lippuun sisälly matkatavaraa, 1PC tarkoittaa yhtä laukkua. Jos matka koostuu useammasta lennosta eri yhtiöiden koneella, on toimittava tiukimpien rajoitusten mukaisesti.

Lentoyhtiöiden yhteistyöjärjestö IATA yritti muutama vuosi sitten ehdottaa lentoyhtiöille, että ne pienentäisivät mukaan otettavan lentolaukun kokoa, mutta ehdotus ei saanut kannatusta.

Australiassa alettiin pari vuotta sitten myydä erityistä lentotakkia, jonka taskuihin voi lastata käytännössä lähes yhtä paljon tavaraa kuin pieneen lentolaukkuun. Ilmiö ei toivottavasti etene Suomeen saakka, sillä matkatavaroihinsa pukeutuneen ihmisen vieressä ei välttämättä ole miellyttävää istua lentokoneen kapeilla penkeillä, saati seisoa jonossa hänen takanaan, kun hän lataa elektroniikkaa taskuistaan turvatarkastuksessa.

Charter-lennolla lisämaksu erikoismatakatavaroista 

Erikoismatkatavaroista kuten suksista tai golfbagistä ei reittilennoilla veloiteta automaattisesti lisämaksua, vaan ne luokitellaan yhdeksi laukuksi. Charter-lennoilla niistä pitää maksaa erikseen.

Urheilemaan matkustava tarvitsee lähes aina toisen laukun vaatteita ja muita varusteita varten. Lisälaukku Eurooppaan maksaa esimerkiksi Finnairilla 20 euroa, mutta Atlantin yli jo 60 euroa.

Finnairilla on kotisivuillaan oma laskuri, jonka avulla voi selvittää mahdollisen lisämatkatavaran kuljetuksen hinnan.

Ajoissa toimiva voi maksaa lisämatkatavarat myös kanta-asiakasohjelmista kertyvillä pisteillä. Esimerkiksi Finnairin pisteet ovat arvokkaimmillaan juuri silloin, kun niillä maksaa lisämaksuja.

Matkatavaroiden siirto ruumaan vievälle hihnalle on useimmiten tehtävä itse. On hyvä muistaa, että kun on saanut lähtöselvitysautomaatista laukkuun kiinnitettävän tarran eli tägin, se tulee kiinnittää huolellisesti omaan laukkuun ennen kun laukku asetetaan bag drop -hihnalle. Myös vanhat tarrat kannattaa poistaa, sillä muuten laukku voi lähteä kilometrien pituiselta hihnalta omille teilleen.

Monet matkustajat unohtavat, ettei ruumaan menevään matkalaukkuun saa turvallisuussyistä laittaa puhelimien vara-akkuja eikä muita varavirtalähteitä. Ne on pakattava aina käsimatkatavaroihin! 

Matkatavaran maksimikoot lentokoneessa

Ruumaan menevä laukku:
paino: 0–32 kg
koko: 50–55 x 40–45 x 20–20 cm

Käsimatkatavara:
paino: 8–12 kg,
koko: 5–40 x 30 x 15–20 cm

Pekka Virolainen

Kommentit (0)
 

Kommentoi!
Nimesi Sähköpostiosoitteesi
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan viisi ynnä neljä?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogeissa

veronmaksajat.fi