veronmaksajat.fi

Lentoliput kannattaa maksaa luotolla

27.6.2017 Matkat

Maksukortin credit-puolella maksaminen tuo parhaan turvan lentojen peruuntumisen varalle.

Tuotteen tai palvelun ostanut asiakas voi hakea luottokortin myöntäneeltä yhtiöltä vastaavaa korvausta kuin lentoyhtiöltä, jos lentoyhtiö ei pysty toteuttamaan jo maksettuja lentoja tai palauttamaan lippujen hintaa. Kuva iStockphoto.com

Kannattaako lentoliput ostaa maksukortin credit- vai debit-puolella? Monet lentoyhtiöthän velottavat luotolla maksamisesta muutaman euron extraa.

"Creditillä eli maksukortin luotto-ominaisuudella maksettaessa saa parhaan suojan sen varalle, että lento peruuntuu tai lentoyhtiö menee konkurssiin", vastaa asiantuntija Sasu Heino FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta.

Tuotteen tai palvelun ostanut asiakas voi hakea luottokortin myöntäneeltä yhtiöltä vastaavaa korvausta kuin lentoyhtiöltä, jos lentoyhtiö ei pysty toteuttamaan jo maksettuja lentoja tai palauttamaan lippujen hintaa. Oikeus vaatia luottoyhtiöltä maksetun summan palautusta perustuu kuluttajansuojalakiin.

Jos lentoyhtiö menee konkurssiin tai peruuttaa lentonsa, voiko rahojaan mitenkään saada takaisin, jos on maksanut ostokset debit-kortilla tai suoraan tilisiirtona?

"Mitään lakiin perustuvaa oikeutta saada rahojaan takaisin ei debit-ominaisuudella maksettaessa ole." 

Periaatteessa maksukortin myöntänyt pankki voisi luvata jotain turvaa korttiehdoissaan, mutta itse en ole tällaiseen törmännyt. Jos maksu on tehty tilisiirtona ja maksu on siirtynyt ongelmitta, on vielä vaikeampi nähdä perusteita pankin korvausvelvollisuudelle. Aina kannattaa kuitenkin reklamoida lentoyhtiölle, jolla on ensisijainen velvollisuus korvata vahingot. Eikä pankille reklamoinnistakaan haittaa ole." 

Entä jos matkan joutuu perumaan oman tai matkakumppanin sairastumisen vuoksi. Voiko sen perusteella saada rahojaan takaisin ja onko silloin eroa, miten lentoliput on maksettu?

"Kuluttajansuojalaki koskee vain palveluntarjoajasta johtuvien ongelmien korvausta. Joihinkin luottokorttisopimuksiin sisältyy kuitenkin matkavakuutus, joka koskee kyseisellä luottokortilla maksettuja matkoja. Korvattavat vahingot selviävät vakuutusehdoista."

Miten rahojen palautusta haetaan?

"Lentojen peruuntuessa tai lentoyhtiön päätyessä konkurssiin kannattaa tehdä vapaamuotoinen korvausvaatimus mahdollisimman pian matkan myyneelle yritykselle. Jos matka on maksettu credit-ominaisuudella, hakemus rahojen palauttamisesta voidaan tehdä lisäksi myös luotonantajalle." 

Luottokortilla maksamisesta varoitellaan, koska huijarit voivat saada numeron tietoonsa ja käyttää sitä väärin. Onko debit-puolella tai tilisiirtona maksaminen tässä suhteessa turvallisempaa?

"Tietoturvan kannalta debit- ja credit-maksamisessa ei ole eroa. Molemmissa annetaan kortin tiedot palveluntarjoajalle. Monet pankit suosittelevat käyttämään verkko-ostoksissa myyjiä, jotka käyttävät Verified by Visa- tai MasterCard SecureCode -palvelua.

Tunnetut lentoyhtiöt ovat varsin luotettavia, kunhan menee niiden sivuille suoraan eikä esimerkiksi sähköpostilinkin kautta. Jos matkan voi maksaa suoraan verkkopankissa tilisiirtona, kortin tiedot eivät siirry mihinkään, joten kortin väärinkäyttöongelmaa ei ole. Ongelmana voi tosin joskus olla maksun hidas siirtyminen.   

Parhaiten kortin väärinkäyttöriskeiltä suojautuu, kun asettaa kortin käytölle riittävän alhaiset turvarajat. Kortin käytön internet-ostoksissa voi myös kieltää kokonaan. Tilillä, jolta kortilla maksaa, ei myöskään kannata pitää kovin suurta summaa rahaa."

Katri Isotalo

Kommentit (0)
 

Kommentoi!
Nimesi Sähköpostiosoitteesi
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan yksi ynnä kaksi?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogeissa

veronmaksajat.fi