veronmaksajat.fi

Vuoden Auto 2018 -kisan finalistit tarjoavat kelpo vastineen rahalle

28.11.2017 Auto

Auto- ja liikennetoimittajat osaavat asiansa: Vuoden Auto 2018 -finalistit ovat kaikki lajissaan todella onnistuneita automalleja, jotka antavat kunnon vastineen rahalle. Finaaliin selvisi keskenään kuusi hyvin erilaista autoa.

Vuoden Auto Suomessa 2018 -äänestyksen ensimmäisellä kierroksella oli mukana peräti 39 kiinnostavaa ehdokasta kaikista mahdollisista autoluokista. 

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet koeajoivat marraskuun viimeisenä maanantaina Vuoden Auto -finaaliin päässeitä autoja kymmenien autotoimittajien voimalla.

Perusteellisen ehdokkaisiin tutustumisen jälkeen autojournalistien näkemys oli kuitenkin selvä. Kun ensimmäisen kierroksen äänet laskettiin yhteen, jatkoon selvisivät aakkosjärjestyksessä Kia Stinger, Opel Insignia, Seat Ibiza, Škoda Kodiaq, Volkswagen T-Roc ja Volvo XC60. 

Kilpailu osoittautui lopulta hyvin tasaväkiseksi, sillä kokonaan ilman ääniä jäi ainoastaan kaksi uutuusmallia. Valitut kuusi finalistia ovat luonteeltaan varsin erityyppisiä – mukana on niin näppäriä, muhkeita, järkeviä kuin elämyksellisempiäkin autoja. 

Auton uutuusarvon ohella Vuoden Auto Suomessa -äänestyksen tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi arvioidaan auton muita ominaisuuksia kuten ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä. Myös muotoilua painotetaan arvioinneissa.

Hauskoja ajettavia 

Uuden sukupolven Volvo XC60 on ainakin ilmajousituksella varustettuna monessa suhteessa porukan paras auto, mutta se sijoittuu hinnaltaan reilusti keskivertoautojen yläpuolelle. Perusasussaan se on mukava, käytännöllinen, turvallinen ja suorituskykyinen ajokki, mutta T8-hybridiversiona se on kaiken lisäksi todella hauska ajettava.

Seat Ibiza on erinomainen auto murto-osalla Volvon hinnasta ja tällä hetkellä monessa suhteessa markkinoiden paras pikkuauto, joka ei enää ole kovin pieni eikä varsinkaan tunnu pikkuautolta vaan peittoaa hyvällä ajettavuudellaan monet isommatkin autot. Ainoa varaus Ibizan kohdalla on voimakkaasti takakenot istuimet, jotka eivät sovi kaikkien kuljettajien ja matkustajien ruumiinrakenteelle.

Volkswagen T-Roc on vielä Ibizaakin parempi auto, sillä se on hyvin samansukuinen Seatin kanssa, mutta tämän hyvin suunnitellun kompaktin katumaasturin ratin takana on vielä mukavampi istua kuin samankokoisissa henkilöautoissa. T-Rocissa Volkswagenilla on uskallettu myös hieman irrotella auton suunnittelussa eikä ole pelattu varman päälle ja lopputulos on hauskan oloinen. 

Brändit venyvät

Toisin kuin T-Roc Škoda tuntuu Kodiaqissa pelaavan varman päälle, ja tsekkivalmistajan iso katumaasturi voi vaikuttaa persoonattomalta, mutta käytettävyydeltään se edustaa hienosti Škodan Simply Clever -ajattelua.

Kodiaq on hyvä ajaa, siinä on mahtavasti tilaa ja sen yksityiskohdissa on lukuisia hyvin ajateltuja ratkaisuja. Kodiaqin parhaiten varustellut versiot ovat jopa ylellisen tuntuisia.

Opel Insignia on hyvä esimerkki siitä, että perinteinen keskiluokan sedan- tai farmarimallinen henkilöauto voi olla edelleen voimissaan.

Autonvalmistajat seuraavat muotoilutrendejä, jotka tekevät henkilöautoista liian matalia, ahtaita ja epäkäytännöllisiä, mutta Insigniassa Opel on onnistunut säilyttämään varsin hyvän käytettävyyden ja ohjaamokin on mukavampi kuin monissa kilpailijoissa. Perusasussaan Insignian hinta/laatu-suhdekin on hyvä mutta kalleimmat versiot monien lisävarusteiden kanssa maksavat yllättävän paljon.

Kia Stinger on brändimielessä porukan mielenkiintoisin uusi automalli. Se on korealaismerkiltä todella reipas veto ja onnistuneelta vaikuttava loikka seuraan, jossa Kian tapaista perusautoihin keskittynyttä merkkiä ei odottaisi tapaavansa.

Audilta ja BMW:ltä korealaisten palvelukseen siirtyneet suunnittelijat näyttävät Stingerissä parasta osaamistaan, ja uusi malli on hätkähdyttänyt autolehtimaailmaa ympäri Eurooppaa.

Ensivaikutelma on, että Kialla on rakennettu ajettavuudeltaan hieno auto. Stingerin ohjaamokin on onnistunut, mutta Audi A5:n ja BMW:n 4-sarjan kilpailijaksi tehdyn neliovisen coupén takaistuintilat ovat ahtaat ja tavaratila on matala. 

Toimittajalla 15 ääntä

Toinen, ratkaiseva äänestyskierros käynnistyi välittömästi, kun ensimmäisen kierroksen tulokset oli julkaistu. Finaaliin päässeet autot olivat 27. marraskuuta vielä kerran autotoimittajien koeajettavina Auto- ja liikennetoimittajat ry:n äänestystä varten järjestämässä tilaisuudessa.

Finaalikierroksella yhdistyksen jäsenillä on käytettävissään 15 ääntä, jotka he voivat jakaa haluamallaan tavalla. Yksi kuudesta ehdokkaasta on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi, mutta toisaalta kaikille ei tarvitse antaa pisteitä.

Eniten ääniä saanut automalli palkitaan arvostetulla Vuoden Auto Suomessa 2018 -tittelillä. Voittaja julkistetaan 13. joulukuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa. Lähes loppuunmyydyn gaalan kohokohtia ovat myös Vuosisadan Liikenneteon ja Vaikuttajan palkitsemiset sekä auton arvonta.

Gaalan huippuhetket ovat nähtävissä MTV3-kanavalla lauantaina 16.12. klo 14.40 alkaen ja uudestaan heti seuraavana päivänä sunnuntaina 17.12. klo 11.30.

Juha Partanen 

Kommentit (0)
 

Kommentoi!
Nimesi Sähköpostiosoitteesi
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan seitsemän ynnä neljä?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogeissa

veronmaksajat.fi