veronmaksajat.fi

Kurjaa matkantekoa auton takapenkin keskipaikalla

28.7.2017 Auto

Moni henkilöauto on käytännössä nelipaikkainen, kun takapenkin keskikohta on istumakelvoton. Tila-autoissakin takapenkin istuimet ovat usein kovia.

Samaan aikaan kun autojen ulkomitat ovat kasvaneet, niiden henkilökuljetuskyky on heikentynyt. Jopa isojen, lähes viisimetristen autojen takapenkillä ei voi matkustaa kuin kaksi ihmistä.

Uuden Opel Insignia Grand Sportin takapenkki näyttää hyvältä. Kun kuvaa katsoo tarkemmin, huomaa, että naisen reidet ovat ilmassa liian matalan istuinkorkeuden vuoksi. Jos takapenkillä istuisi pieni lapsi, hän ei näkisi ulos.

Autot on rekisteröity viidelle, mutta takapenkin keskipaikka on yleensä kivikova ja niin kupera, että se kelpaa vain tilapäiskuljetuksiin hyvin lyhyille matkoille. Lapsikaan ei voi istua kovalla keskipaikalla, vaikka tilaa sivuttaissuunnassa riittäisikin.

Ennen vanhaan isot henkilöautot olivat usein kuusipaikkaisia. Takapenkillä oli tilaa kolmelle ja edessä yhtenäiselle penkille mahtui kolme ihmistä rinnakkain. Eurooppalaisista henkilöautoista kolmen istuttavat etupenkit katosivat jo aikoja sitten, mutta jenkkiautoista Chevrolet Impalaan sellaisen sai vuoteen 2013 asti. 

Tällaisia valmistajien kuvia tyytyväisistä ihmisistä takaistuimilla näkee yhä harvemmin ja nykyään lähinnä tila-autojen yhteydessä. Kuva on Citroën Grand C4 Picassosta.

Kolmen hengen Volvo

Istumapaikkojen vähentymisen uusi ulottuvuus on Volvo S90:n pidennetty L-versio, johon mahtuu vain kolme henkilöä. Oikeanpuoleisen etuistuimen korvaa lounge-konsoli, jossa on takamatkustajalle jalkatuki, kenkälaatikko ja kookas tietokonepöytä.

Pääsääntöisesti autot kuitenkin tehdään neljälle henkilölle – jopa taksiautona ikonisen E-sarjan Mercedes-Benzin takapenkin keskipaikalla on kurja istua. Suomalainen Mersu-myyjä totesi +Autolle, että meillä Mercedes-Benzit myydään pääasiassa kahden henkilön matkaamiseen. Takapenkillä ei siis päätöksenteossa ole väliä.

Dacia Lodgyn keskimmäisellä penkkirivillä on kohtuullisesti tilaa keskimittaiselle matkustajalle. Kolmannellakin penkkirivillä tilaa on yllättävän paljon.

Sen sijaan Ford-myyjä oli tyytyväinen, että hänellä on valikoimassaan tila-autoja, joissa on takana istuimet kolmelle ja kolmannella rivillä vielä kaksi lisäistuinta, sillä niillekin löytyy tarvitsijoita.

Kokonaisuutena 5-7 henkilölle istuimet tarjoavien tila-autojen markkinaosuus on kuitenkin pieni.

Viime vuonna myydyimpiä tila-autoja Suomessa olivat Volkswagen Golf Sportsvan, 863, Volkswagen Touran, 777, BMW:n 2-sarja, 400, Mercedes-Benz B, 395, Ford C-Max, 301, Toyota Verso, 299 ja Ford S-Max, 253 kappaletta. Euroopan myydyintä tila-autoa Citroën C4 Picassoa ja sen sisarmallia Grand C4 Picassoa myytiin 109 000 autoa, mutta meillä niitä rekisteröitiin vain 175 kappaletta.

Matalalle kyykytettynä

Monissa nykyautoissa takapenkin matalalla istuinkorkeudella saadaan pääntilaa matkustajalle, mutta se ei paljon lohduta, kun pitkällä ihmisellä on matalalla takaistuimella jalat aivan koukussa. Joissakin automalleissa takapenkin selkänoja on todella takakenossa ja pääntilaa riittää, kun matkustajat ovat puoliksi selällään.

Lapsille liian matala istuinkorkeus on masentavaa, sillä he eivät yletä katsomaan sivuikkunoista ulos.

Volkswagen Golf Sportsvanin takapenkillä on hyvin tilaa joka suuntaan. Sportsvanin takaistuinten istumakorkeus on tehty aikuisille ihmisille ja muukin mitoitus on kohdallaan, mutta takaistuimet ovat liian kovat.

Korkeudeltaan kunnollisia takapenkkejä on tila-autojen ohella katumaastureissa kuten Land Rover Discovery Sportissa, Škoda Kodiaqissa, Seat Atecassa ja Audin Q-malleissa. Jopa pienimmän Q2:n takapenkillä istuma-asento on nykyautoksi varsin mainio, ja jäntevässä takapenkissä on ryhdikästä pehmeyttä.

Henkilöautojen joukossa pikkuautot erottuvat edukseen: esimerkiksi Ford Ka+:n tai Fiat Tipon takapenkki on parempi istua kuin monissa isoissa autoissa.

Espace ja Verso kolmelle

Ranskalaiset ovat usein olleet kekseliäitä tilan luomisessa: vuonna 1975 nähtiin jopa kolmen hengen urheiluauto Matra Bagheera, jossa oli kolme etuistuinta eikä lainkaan takapenkkiä. Renault tekee edelleen kolmen takaistuimen malleja ja isossa Espacessa täysikasvuinen ihminen matkustaa mukavasti jopa kakkosrivin keskipaikalla. Espacen kolmannen rivin istuimetkin ovat käyttökelpoiset.

Myös Toyota Verson kakkosrivin keskipaikalla voi istua ja tavaratilasta saa käännettyä esiin kaksi pientä lisäistuinta.

Monissa niissäkin autoissa, jossa takana keskellä istuvalle on oma tuolinsa, keskipaikan selkänoja on kivikova. Näin on esimerkiksi Citroën C4 Picassossa, Opel Zafirassa ja Land Rover Discovery Sportissa. Ford S-Maxissakin on kolme takaistuinta kunnon istuma-asennossa mutta niistä puuttuu kauttaaltaan Fordin etuistuinten mukava mukautumiskyky. 

Turvallisuus jäykistää

Ennen vanhaan etuvetoisissa autoissa oli takana keskipaikalla hyvin jalkatilaa, koska lattiassa ei ollut edessä olevasta moottorista voimaa takapyöriin välittävän kardaaniakselin tunnelin kohoumaa.

Nykyisin monista etuvetoautoista on nelivetoversioita ja kardaanitunnelin kohouma on myös etuvetoautoissa.

Lisäksi nykyautoissa korkeaksi rakennettu keskikonsoli ulottuu monissa malleissa niin taakse, että se syö ratkaisevasti takapenkin keskipaikan jalkatilaa.

Harvinainen kuva nykyautoissa: iloisia ilmeitä kuudelta ihmiseltä kolmelta penkkiriviltä. Kyse ei ole edes mainoskuvasta, vaan maahantuojan viestintäpäällikön kännykkäotoksesta, jossa porukka on liikkeellä uudella Renault Espacella.

Autoalalla ei tunnu olevan selvää käsitystä takaistuinten kadotetusta mukavuudesta. Yksi automyyjä arveli, että keskipaikan kurjuuteen vaikuttavat sivuturvatyynyt ja turvaverhot, jotka syövät sivuttaissuunnassa tilaa takapenkiltä. Autotekniikan asiantuntijakin viittaa turvallisuustekijöihin: vankka keskikonsoli jäykistää korirakennetta ja sivutörmäysten varalta takapenkin selkänojista pitää tehdä jäykkiä ja kovia.

Tavaroiden ylivalta

Autoalan ihmisten mielestä takaistuimet muotoillaan kahdelle siksi, että niistä saadaan näin mukavampia ja takapenkkiläisille enemmän sivuttaistukea. Keskellä kyynärnojaa arvostetaan enemmän kuin kolmatta istuinpaikkaa.

Tosiasiassa suurin syy takapenkin kurjuuteen kuitenkin lienee tavaroiden ylivalta. Tavaratilan läpilastausmahdollisuus 40/20/40- tai 60/40-jaolla ja suksiluukun kautta koetaan tärkeämmäksi tekijäksi kuin kolmen aikuisen matkustusmukavuus takaistuimella.

Takapenkin taittumisen ja mukavien istuinten samanaikainen toteuttaminen kasvattaisi takapenkin ja täten myös auton painoa. Kun autoja pyritään päästönormien kiristyessä kaikin tavoin keventämään, joudutaan tekemään valintoja.

Autonvalmistajan suunnitteluosastolla työskennelleellä seniorilla on myös hyvä selitys nykytilanteelle: kun tavaratilan lattiasta halutaan tehdä tasainen silloin, kun takapenkin selkänoja on käännetty istuinosan päälle, sekä istuinosan että selkänojan pitää olla ohuita.

”Takapenkin taittuminen pitäisi suunnitella niin kuin edellisen sukupolven Škoda Fabia -farmarissani, jossa istuinosa nostetaan pystyyn ja vasta sitten käännetään selkänoja alas. Näin kummastakin osasta voidaan tehdä paksumpi ja mukavampi”, seniori kertoo, mutta toteaa, että tällainen ratkaisu on kalliimpi tehdä ja lisää auton painoa. 

Autoja, joissa on kolmen istuttava takapenkki

  • Audi Q
  • Citroën C4 Cactus
  • Citroën C4 Picasso
  • Citroën Grand C4 Picasso
  • Ford Grand C-Max
  • Ford S-Max
  • Ford Galaxy
  • Opel Zafira
  • Renault Grand Scenic
  • Renault Espace
  • Seat Alhambra
  • Toyota Verso
  • Toyota Prius+
  • Volkswagen Touran
  • Volkswagen Sharan

Lisäksi markkinoilla on paljon pakettiautojen pohjalta tehty tila-autoja ja pikkubusseja kuten Citroen Space Tourer, Mercedes-Benz V-sarja ja Volkswagen Multivan.

Autoja, joissa on kolmas penkkirivi tai joihin sellaisen saa lisähintaan

  • Audi Q7
  • BMW 2 Grand Tourer, noin 1000 euroa verollisena
  • BMW X5, noin 2300 euroa verollisena
  • Citroën Grand C4 Picasso
  • Dacia Lodgy
  • Ford Grand C-Max
  • Ford S-Max
  • Hyundai Santa Fe
  • Kia Sorento, lisähintaan
  • Land Rover Discovery Sport, lisähintaan
  • Nissan X-Trail, lisähintaan
  • Opel Zafira
  • Skoda Kodiaq, noin 1000 euroa verollisena
  • Toyota Verso
  • Toyota Prius+
  • Volkswagen Touran
  • Volkswagen Sharan
  • Volvo XC90

Eniten myydyt tila-autot

  • Volkswagen Golf Sportsvan 863 kpl
  • Volkswagen Touran 777 kpl
  • BMW:n 2-sarja 400 kpl
  • Mercedes-Benz B-sarja 395 kpl
  • Ford C-Max 301 kpl
  • Toyota Verso 299 kpl
  • Ford S-Max 253 kpl
  • Citroën C4 Picasso 175 kpl
  • Ford B-Max 144 kpl
  • Volkswagen Sharan 94 kpl
  • Dacia Lodgy 85 kpl
  • Seat Alhambra 68 kpl

 Juha Partanen

Kommentit (1)
 
  • Jarkko 6.8.2017 12:23
     
    Viittaako: "Audi Q" ekassa listassa Q7:aan vai kaikkiin Q-malleihin? XC90:een saa ilmeisesti integroidun korokeistuimen keskipaikalle - eli tietyin varauksin se voisi kuulua myös ykkösryhmään. Tesla S:ssä on kuvien perusteella ainakin joissain malleissa tilaa 5+2 (selkä menosuuntaan).
    Ilmoita asiaton viesti

Kommentoi!
Nimesi Sähköpostiosoitteesi
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan yksi ynnä kaksi?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Mainos

Blogeissa

  • Nobelisti Bengt Holmström oli sekä väärässä että oikeassa
    Kauppi
    ”Eläkelupaus voi osoittautua katteettomaksi.” Professori Bengt Holmström kohautti tällä väitteellään toissa viikolla. Puheenvuoro oli tärkeä ja hyödyllinen monessakin mielessä. Eläkkeistä ja eläkej...
  • Metsäalalla myönteinen vire
    Toivonen
    Suomen talous on kehittynyt ennustajien odotuksia myönteisemmin. Tämä pätee myös metsäsektoriin. Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n heinäkuun lopussa julkistaman suhdannebarometrin mukaan noususuhda...
  • Perustuslaillista verotusta
    Korpela
    Perustuslaki on ollut paljon otsikoissa. Milloin mikäkin lakihanke perutaan perustuslakiin viitaten.  Perustuslakia ja verotusta ei ole tavattu sotkea keskenään, mutta pitäisikö verojuristienkin lu...

veronmaksajat.fi