veronmaksajat.fi

Škoda Octavia RS 245:n ratissa kaipaa radalle

29.9.2017 Auto

Aina ei koeajoautoa pääse ajamaan sille omimmassa ympäristössä. Näin kävi Škoda Octavia RS 245:n kanssa. Se on auto, jota olisi pitänyt päästä radalle tykittämään. Normaalissa liikenteessä olennainen osa RS 245:n kyvyistä jää kokeilematta ja kokematta. 

Škodan suomalaisen asiakaslehden uusimmassa numerossa autotoimittajakollega Jari Kohonen kertoo, miltä ratakierrokset Ahvenistolla tuntuivat uudella Octavia RS 245:llä. Moottorirata onkin oikea ympäristö RS 245:n tapaiselle urheilulliselle henkilöautolle. Olkoonkin, että kyseessä on porrasperämallinen sedan, jossa on hyvin tilaa neljälle ihmiselle ja heidän tavaroilleen. Viideskin matkalainen voi tarvittaessa sinnitellä takapenkin keskipaikalla.

 Corrida Red on yksi Škoda Octavia RS 245:n perusväreistä. Etupään hunajakennosäleikköiset ilmanottoaukot ohjaavat jäähdytysilmaa niin moottorille kuin jarruillekin.

Sportti-Octaviassa on kyllä ajotilan valintamahdollisuus, mutta vaikka näppäisi valikosta Comfort-asennon, RS 245 tahtoo monilla suomalaisilla tienpinnoilla tärisyttää kyytiläisiään.

RS:n aiempaa tiukempien iskunvaimentimien toiminta ei pääse oikeuksiinsa nopeusrajoituksien mukaan ajettaessa, kun alustaan ei rauhallisessa vauhdissa kohdistu tarpeeksi painetta. Toisaalta kun liike on tarpeeksi voimakas kuten katujen hidasteita ylitettäessä, RS 245 menee niistä odottamattoman jouheasti.

Radalle sopiva auto voi toimia myös hiljaisessa vauhdissa ja kuoppaisella tiellä. Samana päivänä, kun Octavia RS 245 tuli koeajoon, allekirjoittaneella oli tilaisuus kokeilla Nissanin 562-hevosvoimaista GT-R-mallia Malmin lentokentällä. 

 Takaluukun päällä oleva spoileri, mallimerkinnät ja kiiltävänmustat vinosuunnikkaan muotoiset pakoputken päät kertovat, että kyseessä on Octavian RS 245 -versio. Takapyörien raideleveys on kolme senttiä leveämpi kuin RS 230 -mallissa.

Kiihdytyskokeessa pehmeällä paikaltaan lähdöllä 4,5 sekunnissa nollasta sataan autoon asennetun näytön mukaan kiihtyvä ja kiitoradan pätkällä 220 km/t vauhtiin ehtivä GT-R omaa paitsi urheiluauton suorituskyvyn myös todella hienon nopean ajon ajettavuuden niin, että Nissanin perän pieni luistokin olin asfaltilla hyvin hallittavissa. Yllättävintä oli kuitenkin se, että GT-R osoittautui lentokentän kuoppaisissa kohdissa varovasti ajaen hämmästyttävän mukavaksi. 

Balanssissa radalla

Radalla kaikkien aikojen tehokkain Octavia on kuin kotonaan, jos Škodan asiakaslehden tekstiin on uskominen. Ahvenistolla Kohosen Jari havahtui pohtimaan RS 245:n jousitusta vasta monen ajetun kierroksen jälkeen: ”Paketti on niin hyvä, ettei siihen kiinnitä lainkaan huomiota, mikä on rataolosuhteissa todella epätavallista vakioautolle. Jousien ja iskunvaimentimien suhde on optimaalinen. Pitkästä akselivälistään huolimatta auto ei missään tilanteessa keinu pituussuunnassa.”

”Jos jousitus ei olisi täysin kunnossa, paine ulkokaarteen puoleisella pyörällä voisi vaihdella, mikä puolestaan aiheuttaisi häiritsevää keinumista ja ohjaustunnon vaihtelua”, Kohonen toteaa.

Ratakierrosten jälkeen toimittajakollega summaa, että RS 245:n voimavarat ovat purettavissa absoluuttiseksi nopeudeksi kiitos vahvojen jarrujen, toimivan alustan ja erinomaisen vaihteiston – elektronisesti ohjatulla monilevykytkimellä toteutettua tasauspyörästön lukkoa unohtamatta.

Ratareportaasin vRS 245:stä, kuten sitä myös kutsutaan, voi lukea myös googlettamalla verkosta englantilaisen Car-lehden koeajojutun, jossa käydään Vallelungan radalla Rooman pohjoispuolella. Sen kirjoittaja Gareth Evans vaikuttui hänkin uuden Škoda-mallin kyvyistä.

Radan ulkopuolellakin voi huomata, että Volkswagen-konsernin autojen tapaan renkaiden pitokyvyn rajalle tuleminen on ainakin Continentalin renkailla RS-Octaviassakin hyvin havaittavissa ja RS 245:n nopealla ohjauksella hyvin hallittavissa. Jäykkä alusta pitää Škodan hyvin ryhdissä, vaikka se irtoaisi sivuluistoon kuivalla asfaltilla.

Arkiajossa RS-Octaviassa korostuu helppo ajettavuus sporttisuudesta huolimatta,  kunhan hallitsee poljinvoiman sääntelyn. Škodan ajokäytös on rauhallisessa ajossa täysin normaalia, voimalinja on jouhea, tehokkaissa jarruissa on hyvä tunto ja hallintalaitteet ovat pääsääntöisesti selkeät. 

Urheilutiedot-näkymän mittarit kertovat kulloisenkin ahtopaineen, g-voiman ja kilowattien määrän.

Kierrosherkkä ahdettu moottori sopeutuu hyvin rauhalliseenkin ajoon, se vääntää tehokkaasti läpi kierrosalueen ja kurinalaisilla kaasupolkimen liikkeillä Octaviaa voi viedä hyvin pehmeästi.

RS-Octavian arkista käytettävyyttä lisäävät myös aistinvaraisesti arvioituna hyvät LED-ajovalot, niin lähi- kuin kaukovalotkin. Tarpeeksi pimeässä ajovaloautomatiikkakin vaihtaa kaksikaistaisella tiellä hyvin pitkiltä puolikkaille ja takaisin, mikä osaltaan vähentää ajamisen rasitusta pitkillä matkoilla. 

Sointia generaattorilla

Vauhdikkaassa maantieajossa RS 245 on luonteeltaan aliohjautuva elektronisesta tasauspyörästön lukosta huolimatta. Škoda ohjautuu tarkasti kaikissa nopeuksissa ja kaikilla pinnoilla, jopa soralla.

Sopivasti elastinen alusta pitää pyörät tiessä rikkonaisillakin tienpinnoilla ja pieniin täristyksiinkin tottuu niin että useamman sadan kilometrin matkalla niihin lakkaa kiinnittämästä huomiota.

Karkeilla pinnoilla RS-Octavian sisälle kantautuu melkoisesti tiemelua – oletettavasti osittain 35-sarjan renkaista johtuen rengasmerkistä riippumatta, sillä Pirellin P Zeroilla RS 245 Octaviaa ajaneet englantilaiskollegat kiinnittivät huomiota samaan asiaan kuin allekirjoittanut suomalaisen koeajoauton Continentaleilla. Matala rengasprofiili lienee osaltaan syynä myös täristämiseen.

Octavian ohjaus on Eco- ja Comfort-ajoasennoissa sporttiautoksi miellyttävän kevytkäyttöinen, ja silti siinä on aina hyvä ja luonteva tunto. Sport-asennossa ohjaus jämäköityy, tuntuma muuttuu selvästi rata-automaisemmaksi ja ajokäytös terävöityy.

 Ohjaamossa on tuttu Octavia-ilme sporttisilla piirteillä höystettynä. RS 245:n urheiluistuimet ovat muotoilultaan lajinsa mukavimmasta päästä ja niissä käytetty Alcantara on miellyttävä pintamateriaali.

Kun moottorikin kuulostaa äreämmältä ja DSG-vaihteisto pitää kierroksia hieman muita ajotiloja korkeammalla, RS 245 tuntuu Sport-moodissa jo varsin kireältä ajopeliltä. Sport-tilaan siirryttäessä Škodan moottorin sointi muuttuu Performance Sound Generatorin toimesta subarumaiseksi aivan kuin konepellin alla olisi ralliviritetty vastaisku- eli bokserimoottori.

RS 245 Octaviaa ei kannata arvioida Normal-ajoasetuksen perusteella, se on ainakin allekirjoittaneen mielestä huonoin yhdistelmä eri ominaisuuksista, ohjaus on jäykempi kuin Eco- tai Comfort-tilassa mutta auto ei kuitenkaan ole samassa iskussa kuin Sportilla. 

Mukavat sportti-istuimet  

Takapenkkiläisillä on hyvin jalkatilaa. Istuimet noudattelevat takanakin RS:n ilmettä.

Sporttiversion kojelauta noudattelee varsin pitkälle muista Octavia-malleista tuttua ilmettä, mutta monitoiminäytössä on sporttimittarit, jotka kertovat kulloisenkin ahtopaineen, autoon kohdistuvan g-voiman ja käytössä olevat kilowatit.

Näyttö on kuitenkin sen verran alhaalla, että katsetta ei nopeassa kaarreajossa voi siirtää g-voiman lukemiin asti. Toisessa sporttinäkymässä on kierrosaikalaskuri.

Luistoneston saa kytkettyä pois keskikonsolissa olevasta painikkeesta. Vakionopeussäädin on pienessä viiksessä katseelta piilossa ohjauspylvään vasemmalla puolella.

RS 245:ssä on hyvin muotoillut ja kookkaallekin istujalle riittävän tilavat urheiluistuimet, jotka eivät paina mistään eikä kroppa kipeydy pitkillä, useiden tuntien ajomatkallakaan. Etuistuimissa on monipuoliset sähkösäädöt, joilla erikokoiset kuljettajat saavat ergonomian itselleen sopivaksi ja istuimista löytyvät sopivat asennot niin katukäyttöön kuin rata-ajoonkin.

Roteva 193-senttinen ja pitkälti toistasataa kiloa painava kaverikin mahtui Octavian kyytiin, kunhan hän sai kammettua itsensä alle 145-senttiä korkean Octavian oviaukosta sisään. Myös takapenkin sivupaikoilla on tilaa isoillekin miehille.

 Urheilullisuudesta huolimatta tavaratilaa riittää ja Škodan tapaan kontissa on käytännöllisiä koukkuja ja lokeroita. Verkot täydentävät Octavian kuljetuskyvyn.

Octaviassa on 590 litraa tilaa tavaroille, kun takapenkin selkänoja on pystyssä, ja 1 740 litraa selkänoja alhaalla. Tehokkaan moottorin ja tiukan alustan ansiosta RS 245 jaksaa kuljettaa hyvin lastia niin matkustamossa kuin tavaratilassakin.

Kiihtyy kuin ammus

Jouhea ajaminen RS 245:llä vaatii herkkää poljintuntumaa, muuten Octavia hyökkää Eco-ajotilassakin liikkeelle niin, että liikkeeseen varautumattomilla matkustajilla niska retkahtaa. Isolla vaihteella ajettaessa menee hetki, kun DSG vaihtaa alaspäin, mutta sen jälkeen voimalinja suorastaan riuhtaisee Škodan kiihtymään siten, että kaikki autossa olijat painautuvat istuinten selkänojiin. 

Punaiset jarrusatulat pilkottavat ärjynnäköisten 19-tuumaisten Xtreme-vanteiden aukoista. Avarat vanteet sopivat isojen jarrujen tuulettamiseen.

Paikalta lähdettäessä Octavian keula kevenee, ja etupyörät sutaisevat helposti kuivalla asfaltillakin. Ilman tasauspyörästön lukkoa RS 245:n voimaa olisi vaikea hyödyntää, nyt se tarttuu nopeasti tilanteeseen ja jakaa voimaa pitävämmälle pyörälle jopa sataan prosenttiin asti.

Kun vaihdelaatikkoa käyttää käsin joko keskikonsolin valitsimesta tai ohjauspylvään siivistä ja pitää kierrokset korkealla, RS 245 lähtee joka tilanteesta kuin ammus eteenpäin. Sport-moodikin pitää kierrokset muita korkeammalla, ja sillä Octavia on aika hyvässä hyökkäystilassa ilman käsin vaihtamistakin.

Uusimman RS:n 15 hevosvoiman tehonlisäystä ei ole tehty lastutuksella vaan niin polttoaineen suihkutusta kuin ahtimen virtauksia on muutettu ja polttoainepumppu vaihdettu. Uuden RS 245:n suorituskyky on hurja ja se on helposti käytettävissä.

Kantateillä hitaammin kulkevien autojen ohitukset sujuvat todella nopeasti, sillä tehokkaan moottorin suoltaman voiman lisäksi RS:n DSG-vaihteisto latoo kiihdytyksissä isompia vaihteita pesään salamannopeasti.

RS 245 kulutti hevosvoimia säästämättömässä koeajossa 7,2–8,4 litraa/100 km. Ajotapa vaikuttaa Sportti-Octavian tapaisen auton kulutukseen tavallista enemmän. Tasaisessa maantieajossa kulutuksen saanee putoamaan alle seitsemän litran sataa kilometriä kohden. 

Vastinetta rahalle: Tehokkuuteensa ja käytännöllisyyteensä nähden manuaalivaihteisena 38 488,50 euroa ja DSG-vaihteistolla 40 129,33 euroa maksava RS 245 ei ole pahan hintainen, kun huomioi hintaan sisältyvän runsaan varustelun. Monesta hyvin varustellusta saman kokoluokan autosta joutuu maksamaan saman tai enemmän, mutta jää ilman RS-Octavian sporttisuutta. 39 822 euroa maksavassa DSG-vaihteisessa Volkswagen Golf GTI Performancessa saa puolestaan urheilullisuuden ja saman verran tehoa, mutta vähemmän tilaa. RS-versioiden osuus Octavian myynnistä on tähän asti ollut yllättävän suuri, mikä ei ole ihme, kun RS 245:kin antaa paljon vastinetta rahalle. Kaikkiaan Octavian vRS-versioita on valmistettu jo 200 000 kappaletta.

PLUSSAT

+ Mainio ajettavuus 
+ Hurja suorituskyky 
+ Hyvät istuimet, tilat ja varustelu 

MIINUKSET

- Pieni tärähtely 
- Tiemelu karkeilla pinnoilla 
- Vakionopeussäädin ei näy

TEKNIIKKAA 

Merkki ja malli Škoda Octavia 2.0 TSI RS 245 DSG
Sylinteritilavuus cm3
1 968
Suurin teho kW/hv/r/min   180/245/5 000-6 700
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  370/1 600-4 300
EU-kulutus /100 km, kaupunki/maantie/yhd. 8,3/5,3/6,4
CO2-päästö g/km    146
Kiihtyvyys 0-100 km/t 6,6
Huippunopeus km/t  250
Kokonaishinta euroa 40 129,33
Omamassa kg 1465
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus/akseliväli) 4689/1814
1448/2680

Juha Partanen 

Kommentit (0)
 

Kommentoi!
Nimesi Sähköpostiosoitteesi
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan yksi ynnä seitsemän?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogeissa

veronmaksajat.fi