veronmaksajat.fi

Volkswagen T-Roc – tuorein elämäntapa-auto

28.11.2017 Auto

Volkswagen T-Roc on onnistunut auto, joka on kotonaan niin kaupungissa kuin pitkillä matkoillakin. Samalla se on monikäyttöinen ajokki yhdistyneenä urheilulliseen kompaktiautoon. 

T-Rocin Style- ja Sport-versioihin lisävarusteena saatava kaksivärimaalaus kattaa katon lisäksi sekä ulkopeilit että A-pilarin. Style-varustelutasossa katto voi olla musta, valkoinen, ruskea tai punainen ja Sport-varustelutasossa musta tai punainen. Lisähinnat lähtevät väreistä riippuen 620–1 373 eurosta.

”T-Roc – uusi SUV GTI:n keksijältä”, Volkswagen julistaa ja yhdistää aikamme aallon harjalla ratsastamisen merkin urheilullisiin perinteisiin. 

Kompaktit katumaasturit ovat Volkswagenin mukaan seuraava ”Big Thing”, iso juttu, ja T-Roc tullaan lanseeraamaan lähes kaikille maailman markkinoille. 

Jürgen Stackmann, joka vastaa Volkswagenilla henkilöautojen myynnistä ja markkinoinnista, uskoo että kompaktien SUV-autojen buumi leviää Euroopasta ja Kiinasta muille markkina-alueille. 

”Tämäntyyppisten SUV-mallien merkitys kasvaa myös Brasilian, Intian, Venäjän ja USA:n markkinoilla. Oletamme, että seuraavan kymmenen vuoden aikana kompaktien katumaastureiden globaali myyntivolyymi kasvaa tämän päivän 6,4 miljoonasta autosta 10,6 miljoonaan yksikköön.” 

Katumaastureiden merkitystä muissakin kokoluokissa kuvaa hyvin se, että niiden osuus merkin myynnistä on jo kolmannes, ja Volkswagen on rakentamassa entistä laajempaa SUV:n mallistoa ensi vuonna uusiutuvasta isosta Touaregista, joka aloitti saksalaisvalmistajan SUV-ajan viisitoista vuotta sitten, vuonna 2019 esiteltävään pieneen T-Crossiin.

Vuonna 2020 joukon jatkoksi on tulossa myös sähkökäyttöinen SUV nimeltään I.D. CROZZ. 

Suomessakin nykyään jo neljännes uusista autoista on katumaastureita, joten niiden merkitys autokaupalle on todella iso. 

Järkevää mukavuutta

Uusi T-Roc on Volkswagenin edustajien mukaan suunniteltu moderneille ja itseään ilmaiseville, nuorille ja urbaaneille, hyvin verkottuneille ihmisille. Mutta olipa T-Rocin kohderyhmä määritelty miten hyvänsä, VW:n uusi kompakti SUV on varsin käytännöllinen auto ja hauska ajettava. 

T-Rocissa Volkswagenin eri malleille ominaiset hyvät puolet yhdistyvät miellyttävän korkeisiin ja ryhdikkäisiin istuimiin, hyvään näkyvyyteen ja konstailemattomaan käytännöllisyyteen. 

Nelivetoinen T-Roc kapuamassa ylös portugalilaista rinnettä. Volkswagenin elämäntapa-SUV:n maavara on 16,1 senttiä eli ei paljoakaan henkilöautoja suurempi. T-Rocin etuylitys on 83,1 ja takaylitys 80 senttiä.

Riittävän kokoisten oviaukkojen ja ryhdikkäiden istuimien ansiosta T-Rociin on helppo istuutua sisään ja nousta ulos autosta. Kauhukahvatkin löytyvät katonrajasta jokaisen istuimen – myös kuljettajan paikan – yläpuolelta. 

T-Rocin istuimet ovat ala-asennossa istuinosaltaan takakenot niin kuin Volkswagenin henkilöautoissakin, mutta kun etuistuinta nostaa korkeussäädöllä ylemmäs istuinosa suoristuu oikeaoppisesti ja kun selkänoja säätyy portaattomasti, ratin takaa löytää ergonomisesti miellyttävän ryhdikkään ajoasennon, josta näkee hyvin ulos ja auton keulan sivulinjatkin näkyvät toisin kuin monissa muissa nykyautoissa. 

 Ulkoasun ohella myös T-Rocin sisätiloihin on tarjolla useita eri värivaihtoehtoja. Hallintalaitteet ovat volkswagenmaisen selkeässä järjestyksessä. Isosta kosketusnäytöstä huolimatta kojelaudassa ja keskikonsolissa on kunnon säätimet.

Manuaalisäädöilläkin T-Rocin etuistuimet sopivat monille vartalotyypeille, koska niiden muotoilua ei ole liioiteltu mihinkään suuntaan. Yllättävästi etumatkustajan istuimen selkänojassa on erilainen kaltevuussäätö, kuljettajan istuimen rullan sijaan se toimii kahvalla ja portaittain. 

Nelivetoisten-versioiden varustuksesta löytyy myös Offroad-ajotila.

Todella hyvä takapenkki

T-Rocin takapenkilläkin on mukava istua. 61,8 sentin istumakorkeus on riittävä, joten T-Rocissa ei tarvitse istua polvet suussa ja istuin on tukeva.  

T-Rocin ohjaamossa on hyvin tilaa joka suuntaan – myös korkeussuuntaan. Istuinosan kaltevuus muuttuu korkeussäädön mukana sen verran paljon että T-Rocista löytyy mukava ajoasento moneen makuun.

Takapenkin selkänoja on melko pystyssä asennossa, mutta kun istumaosaa ei ole kallistettu liikaa taaksepäin, takamatkustajan vartalon kulma on rentouttavan maltillinen. Takapenkin selkänoja on hiukan liian kova mutta kokonaisuutena T-Rocin takapenkillä on nykyautoksi harvinaisen mukava matkustaa. 

Jalkatila alkaa käydä vähiin vasta kun edessä istuu yli 180-senttinen kuljettaja tai vähintään yhtä pitkä matkustaja. 

T-Rocin tavaratila on selkeän muotoinen mutta varsin matala. Etuvetomalleissa on 445 litraa ja nelivetomalleissa 392 litraa tilaa tavaroille. 

Moitteeton ajettava 

Yleensä tulee kehuttua sitä, jos koeajetussa autossa on responsiivinen voimalinja, joka reagoi nopeasti ja tarmokkaasti kuljettajan antamiin käskyihin. 190-hevosvoimaisella kaksilitraisella TSI-bensiinimoottorilla T-Roc reagoi jo turhankin terävästi. Economy-tilassakin kaasupoljinta pitää polkea herkällä jalalla jos ei halua auton hyökkäävän eteenpäin.

Volkswagen T-Rocin takapenkki on keskimääräistä mukavampi.

Kaksilitraisella dieselillä Volkswagenin kompakti katumaasturi liikkuu rauhallisemmin, mutta silläkin suorituskyky riittää erinomaisesti normaaliajoon. Nopeassa kaarreajossa TDI-dieselversio kuitenkin häviää ajamisen hauskuudessa kevyempikeulaiselle TSI:lle, jossa T-Rocin mainio ajettavuus pääsee vielä paremmin esiin. 

Volkswagenin tapaan T-Rocin erinomainen ohjaus on sekä kevyen jouhea että tunnokas. T-Rocin 4MOTION-nelivetomalleissa on aina Active Control -järjestelmä ajoprofiilin valinnalla ja ajoprofiileita vaihtamalla ohjausvastetta voi muuttaa, mutta luontevuus säilyy kaikissa ajotiloissa. 

T-Rocissa kaistavahtikin toimii niin hienostuneesti, että sitä tuskin huomaa, se ohjailee autoa hillityn pehmeästi eikä nyi rattia väkinäisen tuntuisesti niin kuin monissa muissa autoissa. 

T-Rocin kaarrekäytös on moitteetonta ja kuljettajalla on paitsi hyvä ohjaustunto myös selkeä takapuolituntuma auton liikkeisiin. Jousituksen joustovarat ovat mukavan pitkät mutta alusta pitää auton hyvin ryhdissä. 

Nelivetoisessa T-Rocissa on 392 litraa tilaa tavaroille. Tila laajenee kahdessa osassa 60/40-suhteessa suurimmillaan 1290-litraiseksi.

Sivuttaisliikkeet ovat nopeassakin kaarreajossa jämäkässä otteessa ja hyvin mutkaisilla kantateillä tai jopa vuoristojen serpentiineissä vakautta voi vielä korostaa Sport-ajotilan valitsemalla.

Eco-asennossa auto tuntuu nojaavan nopeassa kaarreajossa selvästi enemmän ulkokaarteen puoleisiin pyöriin. 

Monenlaista turvaa

Volkswagenin edustajien mukaan tarjolla on 80 erilaista tapaa muodostaa oma T-Roc. T-Rociin saa isommista autoista tuttuja varusteita.

Perusvarustelutasossa vakiovarusteina ovat muun muassa ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, jarrutusjärjestelmä Post Collision Braking System ja kaistanpitoavustin Lane Assist. Mukautuva vakionopeudensäädin ACC on vakiovarusteena Style- ja Sport-varustelutasoissa.

Liikennemerkkien tunnistus, ruuhka-avustin Traffic Jam Assist, pysäköintiavustin Park Assist ja katvealueen varoitin Blind Spot on jätetty valinnaisvarusteiden joukkoon. Lisävarustelistalla on myös muun muassa mukautuva DCC-alustansäätöjärjestelmä, sähköisesti avautuva takaluukku, lämmitettävä ohjauspyörä ja panoraamakattoluukku.

Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä T-Roc sai aikuismatkustajaturvallisuudessa peräti 96 % enimmäispisteistä. Lapsimatkustajien turvallisuudessakin Volkswagenin ensimmäisen kompaktin SUV:n tulos oli hyvä, 87 % enimmäispistemäärästä. 

Osaltaan T-Rocin varustelua kuvastaa se, että sen Sport-versiossa on vakiona alun perin GTI Golfissa esitelty progressiivinen ohjaus, jonka muuttuva ohjausvälitys helpottaa pyörittelyä ilman, että urheilullisesta tuntumasta tarvitsee antaa periksi. Toisaalta T-Rociin saa saman 300-wattisen 8-kanavaisen Beatsin äänentoistojärjestelmän kuin uuteen Volkswagen Poloon. 

 T-Rocin värejä lehdistöesittelyssä esittelevä seinä haastaa elämään värikkäästi. Volkswagen haluaa tuoda väri-ilotteluaan voimakkaasti esille.

Volkswagen T-Roc on yksi Vuoden Auto 2018 -äänestyksen kuudesta  finalistista. Ensimmäisellä äänestyskierroksella oli mukana 39 kiinnostavaa ehdokasta. 

Vastinetta rahalle: Viiden muun Vuoden Auto Suomessa 2018 -finalistin tavoin Volkswagenin kompakti SUV tarjoaa omassa segmentissään täyden vastineen rahalle. T-Rocin hinnat lähtevät 23 604 eurosta, mutta maahantuoja ei usko, että perusversiota tullaan myymään kovinkaan paljoa, sillä Style- ja Sport-versioiden varusteilla lisähinnalle saa hyvän vastineen. Tehokas etuvetoinen versio 150-hevosvoimaisella 1,5 TSI EVO -koneella maksaa Style-varusteisena 27 589 euroa.

Ensi alkuun tuontiohjelmassa olevat nelivetoiset 4Motion-T-Rocit on varustettu 150-hevosvoimaisella TDI-dieselmoottorilla, jonka pakokaasuja puhdistetaan SCR-järjestelmällä. Näiden nelivetoisten versioiden hinnat lähtevät 32 643 eurosta. Etuvetoisissa T-Roceissa on manuaalivaihteisto, mutta neliveto-dieselin saa myös DSG-kaksoiskytkinautomaatilla. 

Jatkossa mallisto täydentyy Portugalissa koeajetulla 190-hevosvoimaisella 2,0 TSI –bensiinimoottorisella versiolla. Dieselmoottorinen mallisto kasvaa etuvetoisella 115-hevosvoimaisella 1,6 TDI-versiolla ja 190-hevosvoimaisella 2,0 TDI:llä, jonka yhteydessä on neliveto ja DSG-vaihteisto. Vuodenvaihteen jälkeen 1,5 TSI EVO -moottorin saa DSG-automaattivaihteiston kanssa ja ensi kesänä 4MOTION-nelivedon ja DSG-automaatin yhdistelmänä.

PLUSSAT 

- Mainio ajettavuus
- Onnistuneet sisätilat -
- Runsaasti vaihtoehtoja 

MIINUKSET

- Etumatkustajan selkänojan säätö portaittain 
- Turhankin terävä reagointi lähdöissä 
- Kaistavahdille ei omaa painiketta

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 85 kW  Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion Volkswagen T-Roc 2.0 TDI 4Motion (DSG)
Sylinteritilavuus cm3
999 1 984 1 968
Suurin teho kW/hv/r/min   85/115/5 000-
5 500
140/190/4 180-
6 000
110/150/3 500-
4 000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  200/2 000-3 500 320/1500-4180 340/1 750-3 000
EU-kulutus litraa/100 km, kaupunki/maantie/yhdistetty 6,0/4,5/5,1 8,4/5,7/6,7 5,6/4,8/5,0 (5,1)
CO2-päästö g/km    117 152 131 (DSG 134)
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. 10,1 7,2 8,4
Huippunopeus km/t  187 216 200
Kokonaishinta euroa 23 604,72,
Style
25 965,98
Ei vielä
hinnoiteltu

Style 32 643,12,
Style DSG
34 556,56,
Sport DSG
36 861,69

Omamassa kuljettajan kanssa kg 1 270 1 495 1 530

Mitat mm (pituus/
leveys/ korkeus /akseliväli)

4 234/1 819
1 573/2 590

4 234/1 819
1 573/2 590
4 234/1 819
1 573/2 590

Juha Partanen

Kommentit (0)
 

Kommentoi!
Nimesi Sähköpostiosoitteesi
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan seitsemän ynnä kolme?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogeissa

veronmaksajat.fi