veronmaksajat.fi

Opel Insignia Sports Tourer tarjoaa tyyliä edullisesti

6.9.2017 Auto

Suomalaiset arvostavat auton kuljetuskykyä jopa niin paljon, että moni ison perheauton ostaja valitsee farmarimallin. Sports Tourer -farmarina uuden Opel Insignian pituus venyy lähes viiteen metriin, mutta jo 35 000 eurolla sen saa Innovation-varustetasolla ja automaattivaihteistolla. 

Opel Insignian keulan ilme toi yhdelle koeajajalle mieleen 90-sarjan Volvon, mutta myös Mazda6:n ja CLS-Mercedeksen nokassa on samaa muotokieltä. Hyvin muotoiltu, lähes viisi metriä pitkä auto näyttää linjakkaalta.

Hiljattain edesmennyt, vuonna 1930 syntynyt isäni edusti vielä sitä sukupolvea, joista useimmat pitivät farmariautoja pakettiautojen sukulaisina ja valitsi itselleen aina sedan-mallisen henkilöauton, vaikka monet kesämökkireissut ja muut kuljetustarpeet olisivat puoltaneet farmaria. Myöhemmistä sukupolvista on kuitenkin tullut farkkukansaa, joka arvostaa hyvää kuljetuskykyä. 

Aikaa myöten farmarit ovat muuttuneet niin linjakkaan näköisiksi, että porrasperäistä autoa ei tarvitse valita ulkonäön vuoksi. Samalla monien farmarimallien tavaratila on pienentynyt ja käytettävyys heikentynyt, kun perä on piirretty muotoilijoiden ehdolla. Näin kävi myös Opel Insignian ensimmäisen sukupolven Sports Tourerille. 

Uusi, toisen sukupolven Insignia Sports Tourer on toista maata. Sen tavaratila on selvästi edeltäjää käytännöllisempi siitä huolimatta, että uutukainen on muotoilultaan vanhaa Insigniaa linjakkaampi. 

Melkein yhdeksän sentin lisäpituus sedan-malliseen Grand Sportiin verrattuna on Sports Tourerin peräylityksessä. Kokonaisuus on silti tasapainoisen näköinen.

Osittain vaikutelma johtuu mittasuhteista, sillä vaikka uusi sedan-mallinen Insignia Grand Sport on sekin hyvin menevän näköinen, niin Sports Tourer on sitä milliä vaille yhdeksän senttiä pidempi ja 4,5 senttiä korkeampi. 

Tyylikäs sisältä

Sisätilat jatkavat ulkoasun antamaa vaikutelmaa. Insignia tuntuu laadukkaalta ja ohjaamo on puhdaslinjaisen tyylikäs. Vaaleana sisustus on jopa ylellisen näköinen.

Insigniassa on monipuolinen mittaristo, mutta kokonaisuus on hieman sekavan näköinen. Öljynlämpömittari tuo mittaristoon urheiluauton ilmettä.

Hallintalaitteet on sijoitettu hyvin, ja painikkeiden keskittäminen kolmeen riviin on toimiva ratkaisu. Ikkunoiden sähkösäätöiset nostimet ovat liian nopealiikkeiset, ja ikkunoita on vaikea saada pysähtymään haluttuun kohtaan, jos niiden haluaa olevan puolittain auki.  

Sähkötoimisissa AGR-etuistuimissa on monipuoliset säädöt mutta sivutuet ovat kovat.

Insignian AGR-istuimissa on hyvät säätövarat. Istuinosan pituuttakin voi säätää, ja korkeussuunnassa 180-senttinen kuljettaja voi halutessaan nostaa itsensä jopa kohtalaisen ryhdikkääseen istuma-asentoon. 

Erikokoiset kuljettajat löytävätkin Insigniasta hyvän ajoasennon yhtä seikkaa lukuun ottamatta: AGR-istuimet ovat muuten hyvät, mutta istuinosan oikeanpuolinen sivuttaistuki painaa reiden ulkopintaa, jos kuljettaja lengottaa kaasujalkaansa keskikonsolin suuntaan. 

Voimakkaasti kallistettu tuulilasi on kohtalaisen matala. Osa koeajajista kiinnitti huomiota siihen, että tuulilasin yläosa tulee lähelle kuljettajan otsaa. Piirre on ilmennyt Opeleissa aiemminkin: samaan asiaan tuli kiinnitettyä huomiota jo 1990-luvun alkupuolella ensimmäisen sukupolven Astrassa, joka tuntui sisältä ahtaalta kolhosti muotoillun viimeisen Kadett-mallisukupolven jälkeen. 

Mataluutta takana

Insignian akseliväli on yli 2,8 metriä, ja pituus on hyödynnetty hyvin sisätiloissa. Sports Tourerin takapenkillä riittää jalkatilaa niin, että jopa 190-senttinen kaveri mahtuu istumaan toisen samanmittaisen takana, jos etuistuin on säädetty sen verran korkealle, että varpaat mahtuvat sen alle. 

Uusi Sports Tourer on paljon tilavampi kuin edeltävä malli. Takapenkilläkin on tilaa mutta istuinkorkeus on matala.

Nykytyyliin takapenkki on istuinkorkeudeltaan kuitenkin liian matala. Hyvin riittävä pääntila ei ilahduta, kun jo keskimittaisella miehellä on takaistuimella reidet ilmassa.

Sports Tourerin tavaratila on matalahko mutta muuten käytännöllinen. Tila on helppo kuormata. Takaistuinten selkänojat kaatuvat tavaratilan puolelta, ja tila on kohtalaisen tasainen koko pituudeltaan, yli kahden metrin matkalta. Halvemmassa Enjoy-varustetason Opelissa takapenkin selkänoja on kaksiosainen, Innovation-tasoisessa kolmiosainen 40/20/40-jaolla. 

Jalan heilautuksella avautuva ja sähkötoimisesti liikkuva takaluukku on vakiovarusteena Innovation-varustetason Sports Tourerissa. Myös tavaratilassa olevat FlexOrganize-kiskot, joissa kiinnityskoukkuja on kätevä liikutella, kuuluvat Innovation-varustukseen. 

Lisävarusteena farmari-Insigniaan saa FlexOrganizer-paketin, johon kuuluu erilaisia tavaroiden kuljettamiseen sopivia kiinnitystarvikkeita ja verkkoja. Tavaratilan ja matkustamon välinen suojaverkko maksaa 195 euroa. 

Vakaa ja mukava

Ajossa Sports Tourer on vakaan tuntuinen. Sen jouhean kimmoisa alusta toimii erinomaisesti ja pienen moottorin keveyden ansiosta tasapainoinen painojakauma edesauttaa kaarrekäytöstä, vaikka peräylitys onkin selvästi pidempi kuin sedan-mallisessa Grand Sportissa. 

Adaptiivisen vakionopeussäätimen säädöt näkyvät havainnollisesti Insignian mittaristossa.

Opel on mukava kaikilla pinnoilla kaupunkien kaduista ja kehnoista kantateistä moottoriteille. Opel ei vierasta sorateitäkään vaan matkustusmukavuus säilyy sielläkin. Kohdittain matalaprofiiliset renkaat aiheuttavat tärähtelyä terävissä epätasaisuuksissa, mutta ne eivät leimaa Insignian käytöstä. 

Ohjaustuntuma on jossain määrin keinotekoinen, mutta se ei häiritse tuntumaa valtatie- ja taajama-ajossa. Moottoritiellä ohjaustuntuma paranee selkeästi, kun kaistavahdin kytkee pois. Mutkaisilla kantateillä luonnollisempi ohjaustunto auttaisi hyödyntämään Insignian hyvin toimivaa alustaa. 

Polttoaineen täyttöaukon luukussa ei kerrota, pitääkö Opeliin tankata bensiiniä vai dieseliä bensiinin oktaaniluvusta puhumattakaan.

Opel on nyt kyllä helppo ja vaivaton ajaa, mutta ajamisesta nautiskelevan autona se ei kilpaile Alfa Romeoiden tai Audien kanssa samassa sarjassa. 

Pääsääntöisesti Insignia on varsin meluton auto, mutta karkeilla pinnoilla rengasmelu käy korviin. 

Pieni mutta sivistynyt

Tavaratilaa on 560 litraa ja takaistuinten selkänojat alas käännettynä 1665 litraa. Suojapeiton alle jäävä tila on melko matala.

Opelin 1,5-litrainen turboahdettu bensiinikäyttöinen moottori edustaa nykyistä downsizing-trendiä, eli se on sylinteritilavuudeltaan pieni auton kokoon verrattuna.

Pieni voimanlähde on kuitenkin kokoonsa nähden yllättävän sivistyneesti käyttäytyvä ja toimiva. Se vastaa innokkaasti kaasupolkimen liikkeisiin, ja pikkukone on myös joustava, sillä vääntöä riittää matalillakin kierroksilla.

1,5-litraisen Insignian käytännön suorituskyky on hyvä ja kiihtyvyys riittää kantateiden ohitustilanteissakin, vaikka täyskiihdytyksissä ei voi olla huomaamatta, että pieni moottori joutuu ponnistelemaan tehtävästä selvitäkseen. 

Kone ei myöskään rasita korvia, sillä sen melutaso on miellyttävän hillitty. Kokonaisuutena pieni moottori täyttää kaikin puolin arkiajon vaatimukset.

Niin suorituskykyyn kuin polttoaineen kulutukseen vaikuttaa positiivisesti se, että Sports Tourer -farmarimalli on keventynyt edellismallista vielä sedaniakin enemmän, täydet kaksisataa kiloa. Koeajossa Sport Tourer kulutti pikkukoneella 6,6-7,5 litraa/100 km. 

Opelin automaattivaihteisto sopeutuu mainiosti eri ajotilanteisiin ja hyödyntää hyvin pienen moottorin voimavaroja. Vaihteistoa voi suositella, vaikka vielä pehmeämminkin vaihtavia automaatteja on olemassa. Tosin perus-Insignian manuaalivaihteistokin on hyvin toimiva. 

Vastinetta rahalle

Uusi Insignia Sports Tourer on kokonaisuutena sivistyneen ja hienostuneen tuntuinen auto, ja pienellä 1,5-litraisella turbokoneella Opel Insignia Sports Tourerissa on hyvä hinta/laatu-suhde.

Manuaalivaihteistolla 165-hevosvoimaisen Enjoy-version lähtöhinta on viitisen kymppiä vaille 31 000 euroa. Se, kuinka paljon ostaja käyttää rahaa lisävarusteisiin, on toinen juttu. Niillä lähtökohtaisesti kohtalaisen edullisen farkku-Insignian hinnan saa nousemaan melkoisesti, mistä koeajossa ollut perusversiota 8 500 euroa kalliimpi yksilö on käytännön esimerkki. 

AGR Premium -varustepaketissa saa varsin hyvin vastinetta rahoilleen. Paketin hinta lähtee 1 865 eurosta, ja se sisältää nahkaverhoiltujen istuinten monipuolisten sähkösäätöjen lisäksi 360 asteen peruutuskameran, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän, edistyneen pysäköintiavustimen, liikennemerkkien tunnistuksen ja sivupeilien katvehälytyksen. 

PLUSSAT

+ Hyvin toimiva alusta 
+ AGR-istuinten runsaat säädöt 
+ Tyylikäs ja mukava auto 

MIINUKSET

- Liian kovat AGR-etuistuimet 
- Takapenkin matala istuinkorkeus 
- Tiemelua karkealla pinnalla 

TEKNIIKKAA

Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1.5 Turbo ECOTEC S/S A6 165 hv
Sylinteritilavuus cm3 1 490
Suurin teho kW/hv/r/min   121/165/4 000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  250/2 000-4 500
EU-kulutus l/100 km, kaup./maantie/ yhdistetty 7,7/5,3/6,2
CO2-päästö g/km 141
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. 9,6
Huippunopeus km/t 214
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) 4 986/1 863
1 500/2 829
Omamassa kg 1 522
Kokonaishinta alkaen euroa / koeajoauto 34 940/43 496

Juha Partanen

Kommentit (1)
 
  • åkelindman 8.9.2017 21:17
     
    Kaikkia suomenkielisiä autolehtiä lukevana sekä laajalti autoaiheisia artikkeleita seuraavana väitän, että te kaksi toimittajaa olette alanne parhaat - teette työtänne ihailtavalla tavalla ja ulosantinne on kaikin tavoin kiitettävää. Näin en ole kollegoistanne ajatellut.
    Ilmoita asiaton viesti

Kommentoi!
Nimesi Sähköpostiosoitteesi
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan kuusi ynnä yhdeksän?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogeissa

veronmaksajat.fi