veronmaksajat.fi

Land Rover Discovery on vahva vetojuhta

26.9.2017 Auto

Land Rover Discovery on kiehtova yhdistelmä luksusautoa ja täysiveristä maasturia. Se on kaiken lisäksi vahva ja kätevä vetojuhta.

 Land Rover Discoveryn korirakenne on alumiinia. Porrastettu kattolinja on Discoverylle tyypillinen piirre. Ilmanvastuskerroin on vain 0,33 Cd.

Siitä lähtien kun ensimmäinen Land Rover Discovery tuli markkinoille 1989, se on perinteisen Lantikan, nyt jo valmistuksessa poistuneen Defenderin ohella tullut tunnetuksi tutkimusmatkailijoiden, viidakkokilpailujen ja kansainvälisten avustusjärjestöjen kulkupelinä.

Mallimuutoksissa Discovery on kehittynyt aiempaa tyylikkäämmäksi, mutta maastokelpoisuuttaan se ei ole missään vaiheessa kadottanut. Päinvastoin, uudet Discovery-mallit on varustettu yhä monipuolisemmilla ominaisuuksilla myös vaativia olosuhteita varten.

Vastikään markkinoille tullut uusi viidennen sukupolven Discovery, jota Octane-lehti ennustaa brittien jatkossa kutsuvan Disco 5:ksi, on selvästi edeltäjäänsä herraskaisemman näköinen auto. Silti sekin on Land Roverin perinteiden mukaisesti hyvin maastokelpoinen ajokki.

Vaikka uusi Disco näyttää ylelliseltä, maahantuojan Inchcapen PR-päällikkö Pasi Pönkänen kertoo, että yleensä Land Roverin ostajilla on selvä käyttötarve autolle – sitä ei osteta vain silmäniloksi.

Maastokelpoisuuden ohella Discovery on tehty vetämään kuormia. Sen vetokapasiteetti on peräti 3 500 kiloa.

Keskikonsolissa on lukuisia ajotilojen ja avustimien säätimiä.

Lisäksi koeajoauto oli varustettu sähköisesti esiin taittuvalla vetokoukulla, johon kuuluu myös monitoiminäytössä näkyvä aisapainon mittaustoiminto. Kameroita käyttävä ja kuljettajaa auttava kiinnitysaputoiminto helpottaa perävaunun kiinnittämistä. Disco 5:een saa myös samantapaisen perävaunun peruutusavustimen kuin Volkswagen Passatissa.

Perävaunun vakautusjärjestelmä tunnistaa perävaunun heilahtelut ja vähentää auton nopeutta, jotta kuljettaja saa yhdistelmän jälleen haltuunsa. 

Pehmeää kyytiä

Pehmeäntuntuisesti jousitettu ja pitkillä puolen metrin joustovaroilla varustettu Discovery voi tuntua huteralta isoihin maastureihin tottumattomasta kuljettajasta. Todellisuudessa Discovery kuitenkin kestää hyvin vauhtia ja tarjoaa varsin mainiot kaarreominaisuudet, kunhan kuljettaja osaa lukea auton käytöstä eri tavalla kuin henkilöautoissa.

Vaikka Discoveryn omapaino on alumiinirakenteiden ansiosta pudonnut 480 kiloa edellismalliin verrattuna, Land Rover käyttäytyy tiukoissa mutkissa hieman raskassoutuisesti. Mutta kun ohjauspylvään siivekkeistä vaihtaa pykälän tai pari alaspäin ja vedättää Lantikan kunnon kierroksilla ja reilusti kaasupoljinta polkien kaarteesta ulos, auto taipuu hienosti ohjausliikkeiden mukaan.

Nopeissa korjausliikkeissä Discon korkea painopiste ja pitkät joustovarat voivat heilauttaa autoa epäluotettavan tuntuisesti. Järkevillä nopeuksilla kysymys on vain tunteesta, sillä jatkuvan nelivedon ote tiehen pitää kutinsa.

Kova sivutuulikin tuntuu Discoveryssa, mutta ei haittaa tukevan auton menoa. 

Työlään kokoinen

Kokonsa puolesta uusi Discovery on parkkihalleissa aran kuljettajan painajainen. Kokenutkin kuski saa olla sen kanssa tarkkana.

Discoveryn ohjaamossa istutaan korkealla.

Sinänsä Land Roverin käsittely on vaivatonta ja korin kulmat on ratin takaa paljon helpompi hahmottaa kuin monista muista nykyisistä maastureista. Mutta kun Discon saa ujutettua johonkin koloon, leveästä ja korkeasta autosta ei tahdo päästä ulos.

Ilmajousilla varustetun Discoveryn mahtava 28,3 sentin maavara merkitsee sitä, että autoon joutuu kiipeämään sisään ja ulos laskeutuminenkin on työlästä, jos ovea ei mahdu avaamaan kunnolla. Lisäksi varsinkin sisään mennessä joutuu varomaan, ettei lyö päätään hyvin viistoon a-pilariin.

Auto Access Height -korkeudensäätötoiminto tosin laskee auton korkeutta jopa neljä senttiä: ensin puolitoista senttiä, kun virta sammutetaan tai matkustaja avaa turvavyön, ja sitten 2,5 senttiä, kun joku avaa auton oven.

Maastossa Discovery on paljon enemmän kotonaan. Ilmajousitettuna sen lähestymiskulma on 34 astetta ja jättökulma 30 astetta, joten Land Roverilla mennään aika monien ojien ja kuoppien ylitse keulan tai perän raapimatta. Kierrejousitettuna Discon maavara on 22 senttiä. 

Kolmaskin rivi aikuisille

Discoveryn hallintalaitteet ovat kaikki kohdallaan ja edessä on hyvät istuimet. Takapenkillä selkänoja on liian kova. Kakkosrivin istuinten istumakorkeuskin tuottaa pettymyksen. Keskipaikalla ei voi pitkään istua, sillä pullea ja kova noja painaa ikävästi selkään.

Tyylikkäissä sisätiloissa on luksuksen tuntua, mitä Discoveryn hiljaisuus vielä korostaa.

Kolmannen penkkirivin istuimille kulku on täysikasvuiselle ihmiselle todella hankalaa, mutta enintään 190-senttinen henkilö pystyy todella istumaan taaimmilla istuimilla. Istuinkorkeus on tietysti matala, mutta istuma-asento on parempi kuin odottaisi.

Seitsemänpaikkaisessa versiossa toisen ja kolmannen rivin istuimet ja kakkosrivin istuinten selkänojat taittuvat sähköisesti.

Tavaratilaa on molemmat takaistuinrivien selkänojat kaadettuna 2 500 litraa tai lähes kolme kuutiota, mutta tilan pituus ei auton pituuden nähden vastaa odotuksia.

 Kun käytössä on kaksi istuinriviä, niiden takana on 1 231 litraa tavaratilaa. Tavaratilan seinässä on napit, joilla voi taittaa toisen ja kolmannen istuinrivin selkänojia.

Kaikissa Doscovery-malleissa on täysikokoinen varapyörä korin alla takaosassa. 

Sivistynyt kuutoskone

Aiemmista Land Roverin malleista ja Jaguareista tuttu 258-hevosvoimainen kuusisylinterinen dieselmoottori on vääntävä ja tehokas. Kiihdytyksissä se ääntelee hyvin soinnikkaasti ja tasakaasulla kone on hiljainen.

Kolmelitraisen V6-dieselin ohella uuden Discoveryn moottorivaihtoehtoina on 180- tai 240-hevosvoimainen kaksilitrainen, nelisylinterinen Ingenium-diesel tai kompressoriahdettu 340-hevosvoimainen kolmelitrainen bensakone.

Valmistajan kertoman mukaan alumiinisissa Ingenium-moottoreissa on kevyt rakenne, jäykät sylinteriryhmät ja sylinterikannesta eristetyt polttoainesuuttimet.

Kaikissa Discovery-versioissa on 8-vaihteinen, hyvin toimiva automaattivaihteisto. Td6- ja Si6-moottoristen Discojen vakiovarusteisiin kuuluva sähköisesti kytkeytyvä alennusvaihteisto, jonka yhteydessä lähtökohtaisesti 50/50-suhteessa voimaa jakava järjestelmä muuntelee jakosuhdetta olosuhteiden mukaan.

Uuden kakkossukupolven Terrain Response -tekniikka valvoo ajo-olosuhteita ja optimoi auton asetuksia kaasun käytöstä ja ohjauksesta jousitukseen ja luistonestoon niin, että Land Rover selviytyy eri ajopinnoista.

All-Terrain Progress Controlin eli ATPC:n voi ohjelmoida pitämään sopivaa ryömintänopeutta erityisen vaikeassa maastossa.

Vastinetta rahalle: Mallimuutoksessa Land Rover Discovery tuntuu kasvaneen liiankin suureksi suomalaisiin ympyröihin. Aiempi Disco tuntui koon puolesta selvästi helppokäyttöisemmältä. Kasvaneella koolla halutaan oletettavasti vedota amerikkalaisiin ostajiin. Siihen viittaa sekin, että uuden mallin lehdistöesittely järjestettiin Utahissa USA:ssa. Tilat ovat hyvät, mutta eivät aivan sellaiset kuin ulkomitoista odottaisi. Ennen kaikkea Disco 5 on kuitenkin monikäyttöinen kulkupeli silloin, kun autolla pitää päästä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Erityisen hyvin Land Rover tarjoaa vastinetta rahalle, jos autolla pitää pystyä vetämään raskaita kuormia.

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Land Rover Discovery 3.0 Td6
Moottorin sylinteritilavuus cm3
2 993
Suurin teho kW/hv/r/min   190/258/3 750  
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  600/1 750-2 250
EU-kulutus kaupunki/maantie/yhdistetty l/100 km 8,3/6,5/7,2
CO2-päästö g/km    189
Mitat mm (pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)
4 970/2 073/
1 846/2 923
Omamassa kg (75 kg kuljettajan kanssa) 2 223
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia 8,1
Huippunopeus km/t    209
Kokonaishinta euroa / koeajoauto SE 86 880,25, HSE
99 372,20, HSE Luxury 109 072,02 /
First Edition koeajoauto 121 711,19

VERROKIT

PLUSSAT

+ Erinomaiset maasto-ominaisuudet 
+ Runsas ja hyvin toimiva varustus 
+ Hyvä ajettavuus ja vetokyky 

MIINUKSET

- Epäluonteva ohjausvaste 
- Korkealle autoon nouseminen 
- Lyhyt tavaratila

Juha Partanen

Kommentit (0)
 

Kommentoi!
Nimesi Sähköpostiosoitteesi
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan neljä ynnä kolme?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogeissa

veronmaksajat.fi