veronmaksajat.fi

VAPAALLA

BMW 730d A xDrive on aidosti hieno auto

BMW 730d A xDrive on aidosti hieno auto
19.11.2015

BMW:n uuden 7-sarjan loistokkuus ei lepää varustekuorrutuksen varassa vaan itse auto on erinomaisesti toteutettu.

BMW 730d A xDrive

”Hyvännäköinen auto sulla”, huomautti vieressä seisovan 3-sarjan BMW:n omistaja, kun avasin uuden 7-sarjalaisen oven Niittykummun ostoskeskuksen pysäköintipaikalla Espoossa. Autolle kävellessäni olin huomannut hänen katselevan koeajoautoa, jota Magellan Grey -väri pukee tyylikkäästi. Uusi 7-sarjalainen herättää ainakin BMW-kuljettajien huomion, vaikka se on perinteisten edustusautojen tapaan hyvin hillitysti muotoiltu. Ylipäätään uuden 7-sarjan ilme on onnistunut ja BMW tuntuu ohittaneen taannoiset muotoilun kukkaset.

Erityisen hienoa uudessa 7-sarjan BMW:ssä on se, että se ei ole missään suhteessa ylitseampuva. Vaikka kyseessä on kallis auto ja merkkinsä isoin malli, se on tehty konstailemattomasti käyttäjäystävälliseksi. 730d-mallissa ei ole turhia härpäkkeitä, joilla saa enintään naapurit kateellisiksi, vaan BMW on lajissaan jopa ympäristöystävällinen auto.

BMW 730d A xDrive

BMW:n maahantuojan ylitsevuotavaa ylistystä lukiessa tuntee melkein myötähäpeää, kun uusi 7-sarjalainen on niin cool luonteeltaan, että se kestää hyvin viileänkin arvioinnin. BMW Life -lehti kiteyttää hehkutuksensa osittain ihan oikein: ”Mikä tyylikkyys, mikä eleganssi! Ei mitään liikaa tai yliyrittämistä, mutta silti aivan kaikki. Yhtä aikaa BMW:n perinteitä kunnioittava, mutta aivan uusi. Lippulaiva, joka ylittää kaikki odotukset.” On kuitenkin väärin todeta, että lippulaiva ylittää kaikki odotukset, sillä juuri uuden 7-sarjalaisen kaltaisen auton BMW:n voi odottaa parhaimmillaan tekevän, jos tuntee merkin historian. Mutta mainospuheet ovat mainospuheita.

Kevyesti rullaava auto

Joissain kohdin uusi 730d ylittääkin odotukset. Isoksi autoksi 7-sarjalainen rullaa ilahduttavan kevyesti, vaikka kaikista BMW:n ratkaisuista huokuu tukevuus ja laatu: nopeusrajoituksen vaihtuessa alhaisemmaksi piti painaa jarrua, kun vauhti ei hiljentynyt samaa tahtia kuin muilla autoilla. Takavetoisuuteen pohjautuvan nelivetonsa, hyvien hallintalaitteidensa ja konstailemattoman muotoilunsa vuoksi 7-sarjan BMW on mittoihinsa nähden kohtalaisen näppärä käänneltävä.

Koostaan huolimatta 7-sarjalainen on eloisa ajettava BMW:n pienempien sedan-mallien tapaan. BMW:n ohjaus on erinomainen, se ei vaadi voimaa mutta tunto on silti hyvä. Ohjaus on tarkka mutta ei äkkinäinen. Kuljettajan on helppo elää symbioosissa 7-sarjalaisen kanssa.

730d:n konepellin alla pyörii silkinpehmeästi käyvä kolmelitrainen kuusisylinterinen moottori, jota ei matkustamoon kuuluvan hyrinän perusteella uskoisi dieseliksi – etenkään, kun se on unelmanomaisen kierrosherkkä.

Kun kaasupolkimen painaa syvälle kohti lattiaa, kierroslukumittarin neula heilahtaa ylärekisteriin, automaattivaihteisto latoo isompia pykäliä sisään 4200 kierroksen kohdalla ja BMW kiihtyy kuin urheiluauto. Nollasta sataan sujuu alle kuudessa sekunnissa. Samalla isoon autoon tulee hauskasti raaserin ääntä ja tunnelmaa.

BMW 730d A xDrive

Rauhallisessa ajossa iso BMW liikkuu taloudellisesti. Jos sen ajotietokonetta on uskominen, 730d kulkee tasaisella satasen nopeudella jopa alle viidellä litralla sataa kilometriä kohden. Kaikkine kiihdytyksineen BMW kulutti koeajossa vain 7,4 litraa/100 km, joten edes voimavaroista nautiskelu ei nosta dramaattisesti kulutusta.

Kulutusta pienentää taloudellisesti toimivan moottorin lisäksi lujitetun hiilikuidun CFRP:n käyttäminen 7-sarjalaisen korissa, mikä on keventänyt autoa 130 kilolla edeltävään malliin verrattuna.

Kaikki hyvin paikallaan

7-sarjan ohjaamossa kaikki on kohdallaan. BMW:lle tyypillistä ilmettä on raikastettu tyylikkäillä yksityiskohdilla ja koeajoauton väri- ja materiaalivalinnat herättivät yksinomaan ihastelua, vaikka arkikäytössä vaalea nahka likaantuu nopeasti lattian samanvärisistä nukkamatoista puhumattakaan.

BMW 730d A xDrive

Moderniin mittaristoon saa erilaisia ilmeitä: Comfortin raikas design vaihtuu Sport-moodiin siirryttäessä räyhäkkään punaiseen väritykseen. Ilahduttavaa perinteiden ylläpitoa on se, että BMW:lle tyypillinen trippimittarin nollausnappi löytyy 7-sarjalaisestakin mittariston vasemmasta alakulmasta.

Monitoiminäytön valikoissa ja toiminnoissa BMW on säilyttänyt käytännöllisyytensä. Keskikonsolissa on tuttu iDrive-säätöpyörä painikkeineen. Monitoiminäytön valikot tuntuvat loogisilta, niissä ei tarvitse harhailla, ja grafiikka on selkeää. Kosketusnäytön navigaattori tottelee nipistysliikkeitä ja audiojärjestelmän äänenvoimakkuutta voi säätää sormea ilmassa pyörittämällä.

BMW 730d A xDrive

Tärkeimmät ajossa tarvittavat katkaisimet ja säätimet ovat edelleen käsillä kojetaulussa, keskikonsolissa ja ohjauspyörässä.

Kojelaudan ainoa miinus tulee hansikaslokerosta: auton mukana tulee niin paljon ohjekirjastoa ja muuta tavaraa kuten matkustamon Ambient Air –tuoksuampulleja, että nekään eivät tahdo mahtua lokeroon puhumattakaan siitä, että sinne haluttaisiin jotain muuta säilöön.

BMW 730d A xDrive

Takapenkillä oma tabletti

Ison BMW:n etuistuimet täyttävät vaativatkin odotukset ja istuinten monipuolisiin säätöihin kuuluu myös istuinosan pituuden säätö.

7-sarjan BMW:ssä on takanakin riittävän istuinkorkeus ja selkänojien kaltevuutta voi säätää. Takapenkin keskikyynärnojassa on irrotettava tabletti, jolla takamatkustajat voivat säätää ympäristöään.

BMW 730d A xDrive

Tyylikkyyteen on panostettu joka puolella matkustamoa. Etuistuinten selkämyksessäkin on kauniit puulistat takamatkustajien iloksi ja puuta on fiksusti kaikissa neljässä kauhukahvassa jokaisen oven yläpuolella.

Ylellisiin yksityiskohtiin kuuluu kattoluukku, jonka erinomainen ilmanohjain mahdollistaa ajamisen katto auki viileälläkin ilmalla ja kovalla vauhdilla.

BMW 730d A xDrive

Tavaratilaa uudessa 7-sarjalaisessa on 515 litraa. Tila on syvä mutta takaosastaan kapea.

Pääsee helposti sinuiksi

BMW:ssä ylelliset yksityiskohdat on toteutettu käytännöllisesti. Vanhempikin herrasmies pääsee auton kanssa helposti sinuksi, sillä 7-sarjalaista voi lähteä ajamaan valikoita tutkimatta. Penkinlämmittimien kytkimet ilmestyvät näkyviin heti, kun virran kytkee päälle.

Merkin urheilulliseen perinteeseen sopivasti adaptiivisen alustan säädötkin ovat juuri siinä, missä niiden pitääkin olla eli vaihdevivun vieressä kuljettajan oikealle kädelle tarjolla.

BMW 730d A xDrive

Comfort-asennossa BMW:n alusta voi tuntua kovavauhtisessa kaarreajossa pehmeältä, mutta auto pysyy hyvin ojennuksessa. Vauhdikkaassa ajossa on kuitenkin luontevampaa vaihtaa alustasäätö Sport-asentoon, jolloin kyydissä viihtyy paremmin. Sport-moodikaan ei jäykistä alustaa kovaksi, mutta pitää auton hyvin ojennuksessa, vaikka BMW ajettaisiin kuivalla asfaltilla pitokyvyn rajalle tai sen ylikin.

BMW 730d A xDrive

Ainoa alustan piirre, jossa 7-sarjan BMW ei yllä aivan kympin suoritukseen, on pienet pintatärinät, jotka jousitus voisi imeä vielä paremmin – tai paksummat renkaat voisivat olla vielä paremmin avuksi. Mielenkiintoinen piirre BMW:ssä on, että tärinät tuntuvat selvemmin kuljettajan paikalla kuin takapenkillä, missä matkustusmukavuus on huippuluokkaa.

BMW 730d A xDrive

 

Verottomana 4 640 lisäeuron hintainen Bowers & Wilkinsin audiojärjestelmä täydentää matkustusmukavuuden 7-sarjan BMW:ssä, jonka äänieristys voittaa suomalaisilla karkeapintaisilla teillä S-sarjan Mercedes-Benzin. Karkeilla pinnoilla BMW:kään ei ole äänetön, mutta rohinat kuuluvat sivistyneesti vaimennettuina. 

Vastinetta rahalle: BMW 730d A:ssa on perinteistä ison auton jyhkeyttä. Se on tukeva, vakaa ja moottorista lähtee miehekkään kumea jylinä, kun sen polkee esiin. Koeajossa tuli usein suljettua stereot ja vain nautittua rauhasta ja moottorin hienosta äänestä silloin kun se kuului. Samalla BMW kuitenkin rullaa ihastuttavan kevyen tuntuisesti eikä sen ajaminen vaadi minkäänlaista ponnistelua kuljettajaltaan. BMW on matkustusmukavuudeltaan rentouttavan miellyttävä auto ja tarjoaa kaikin tavoin hyvän vastineen rahalle, vaikka jo lähtöhinta on kallis ja silti monista varusteista joutuu maksamaan lisähintaa. Pidennetyn Lang-mallin kohdalla ostajan kannattaa harkita keväällä tulossa olevaa 740e plug-in-pistokehybridiversio, joka tarjoaa 326 hevosvoimaa tehoa ja mahdollisuuden liikkua lyhyitä matkoja sähköllä.

PLUSSAT 

+ Erinomainen ajettava
+ Mainio matkustusmukavuus
+ Huippulaadukas kokonaisuus

MIINUKSET

- Kallis, varsinkin lisävarusteiden kanssa
- Pientä pintatärinää ajoittain
- Surkean pieni hansikaslokero

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli BMW 730dA xDrive
Business Exclusive
Sylinteritilavuus cm3 2993
Suurin teho
kW/hv/r/min  
195/265/4000  
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
620/2000-2500
EU-kulutus
kaup./maantie/yhd.
l/100 km 
6,1/4,6/5,2
CO2-päästö g/km    137

Mitat mm (pituus/leveys
ilman peilejä/
korkeus/akseliväli)

5098/1902/
1478/3070

Omamassa kg 1825
Kiihtyvyys 0-100
km/h sekuntia
5,8
Huippunopeus km/t    250
Kokonaishinta e
alk. / koeajoauto
131 321,10 /
173 738,27

 

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti