veronmaksajat.fi

KOTI

Haja-asuja, pätkiikö mobiiliyhteys? Viisi vinkkiä ensiavuksi ja yksi ratkaisu

Haja-asuja, pätkiikö mobiiliyhteys? Viisi vinkkiä ensiavuksi ja yksi ratkaisu
4.6.2021

Toisena koronakeväänä etätyöstä on tullut poikkeuksen sijaan sääntö. Mutta kuinka voisi parantaa mökin tai muun haja-asutusalueen kiinteistön laadultaan vaihtelevaa mobiiliyhteyttä?

Mobiilioperaattorien kuuluvuuskartat tarjoavat vain summittaista tietoa jonkin maantieteellisen pisteen – kuten sinun asuinpaikkasi –  tietoliikenteen laadun määrittelyyn. Kartat kuvaavat yhteyden laatua ulkona, eivät sisätiloissa.

Kuuluvuuskartat ovat laskennallisia malleja. Kukaan ei ole mittauksin läpikotaisin varmistanut niiden tarjoamaa tietoa tai maastoesteiden todellista vaikutusta signaaliin.

5 x Mobiiliyhteyden ensiapu

  1. Ota ensiksi yhteyttä operaattorin tukeen
  2. Pöytäantennikin saattaa riittää
  3. Maaseutuasujan apu on ulkoantenni
  4. Mitä pidempi antennijohto, sen vaimeampi signaali
  5. Puhelimesi on liikkuva modeemi: hae sille paras signaali

Energiapihi asumus on mobiiliyhteydelle susi

Sisätiloissa signaali on aina pihaa huonompi. Pyrkimys kohti energiatehokkaampaa asunto- ja toimistorakentamista on lisännyt sellaisten heijastavien rakenneratkaisujen käyttöä, jotka vaimentavat radioliikennettä entisestään.

Yhteyden laatua voi usein kohentaa muutaman kympin hintaisella pöytäantennilla. Toisinaan jo näyttöön ja nettitikun tai -mokkulan antenniliitäntään kiinnitettävä läppäriantenni voi olla avuksi. Sellainen tulee joidenkin nettipäätteiden vakiovarusteenakin.

Kaikkiin nettitikkuihin ja -mokkuloihin ei saa liitetyksi lisäantennia. Niihin on mahdollista liittää johdoton induktiosovitin, mutta sovittimen hyötysuhde on heikko.

Yhteys kohenee ulkoantennilla

Todellisen parannuksen saaminen yhteyksiin edellyttää usein ulkoantennin eli rakennuksen seinään tai katolle pystytettävän antennin hankkimista.

Matalaenergiatalon asukki saattaa joutua turvautumaan ulkoantenniin hyvänkin mobiilikuuluvuuden alueella.

Tärkeimpiä hankinnan pohjatietoja ovat oman vastaanottimen tukemat taajuusalueet ja liitännät. Siksi oman operaattorin asiakaspalvelu on oikea ulkoantennin hankkimisen aloituspiste.

Antennin asentamisessa tärkeintä on laitteen suuntaaminen muutaman asteen tarkkuudella parhaaseen tukiasemaan. Suuntauksen voi ilman varsinaista signaalivoimakkuusmittaria tehdä läppärin signaalipalkkeja seuraamalla.

Itse osaan asentaa lapetikkaat, mutta antennityön jätän silti ammattilaiselle.

Mobiiliyhteyksien nopeudet eivät vastaa lupauksia

Mobiiliyhteydet eivät arkijärjellä ajateltuna vastaa niistä annettuja lupauksia. Se on maan tapa.

Liittymäsopimuksissa on ilmoitettu arvioitu maksiminopeus, jonka tulee olla ainakin ajoittain saavutettavissa realistisissa käyttöolosuhteissa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan ”arvioidun maksiminopeuden määritelmä ei edellytä, että tietty loppukäyttäjä saavuttaisi sitä missään tietyssä käyttöpaikassa.” Riittää, että arvioitu maksiminopeus on ”realistisesti saavutettavissa todenmukaisissa käyttöolosuhteissa.”

Operaattoreilla ei ole velvollisuutta ilmoittaa mobiililiittymille miniminopeutta, mutta käytännössä se yleensä ilmoitetaan. Tällöin liittymän miniminopeuden on toteuduttava operaattorin verkon alueella pääosin aina, riippumatta nopeuteen vaikuttavista ulkoisista tekijöistä. 

Laatumittari on tulossa

Kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada tietyt viestinnän peruspalvelut eli yleispalvelut kotiinsa tai yrityksen toimipisteeseen. Tämä oikeus ei kuitenkaan koske vapaa-ajanasuntoja.

Jos jotain palvelua ei jollain alueella ole riittävästi saatavilla, nimeää Traficom operaattorin toimimaan alueella niin sanottuna yleispalveluyrityksenä. Yleispalvelun vaatimustaso on kuitenkin aivan liian alhainen esimerkiksi videopalavereita ajatellen.

Traficom ei ole raastupa, mutta silti sinne valitetaan mobiiliasioista.

Suomessa ei ole vielä tarjolla ei-kaupallista nettinopeuden mittaussovellusta. Tilanne on muuttumassa.

Traficom rakentaa Bittimittariksi ristittyä työkalua, joka tulee saataville vuoden 2022 alkupuolella. Sen avulla kuluttajat saavat luotettavaa tietoa yhteytensä laadusta ja mittausdataa liittymän virheestä reklamointiin. 

Nettiyhtys, reititin, kodin wifi – hyvät vinkit täällä

Kauko Ollila

Kirjoittaja on Taloustaidon Digitaito-palstan tuottaja  

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti